Edukace pacientů s virovou hepatitidou C u vybraných rizikových skupin.
Education of patients with hepatitis C in selected high - risk groups.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87151Identifikátory
SIS: 186503
Kolekce
- Kvalifikační práce [3173]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Řehák, Vratislav
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Všeobecná sestra
Katedra / ústav / klinika
Ústav ošetřovatelství 3. LF UK
Datum obhajoby
22. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
VÝCHODISKA: Chronická hepatitida typu C je infekční virové onemocnění, které je v současné době příčinou významné morbidity a mortality u nás i ve světě. Skupinou nejvíce ohroženou tímto onemocněním jsou injekční uživatelé drog, u kterých je obzvlášť důležité podporovat motivaci a zvyšovat adherenci v léčbě. Jedním z postupů jak toho dosáhnout je správná a důkladná edukace pacientů. CÍLE: Hlavním cílem výzkumu bylo pomocí dotazníkového šetření zmapovat edukaci respondentů v léčbě virové hepatitidy C. Dalším cílem bylo vytvoření návrhu edukačního záznamu pro všeobecné sestry v hepatologické ambulanci na základě zjištěných skutečností. METODY: Pro kvantitativní výzkumné šetření byla použita metoda dotazníku. Dotazník byl určen pro pacienty soukromé hepatologické ambulance. VÝSLEDKY: Všichni pacienti byli edukováni ohledně léčby virové hepatitidy C, výpovědi se lišily pouze v tom, jakými tématy se edukace zaobírala a jakými ne. Obsah edukace byl pro 62 % pacientů dostačující, pro 62 % dotazovaných byla edukace srozumitelná a rozhovor s lékařem byl ideálním způsobem edukace u 68 % pacientů. Při další návštěvě hepatologické ambulance proběhla u 70 % dotazovaných reedukační edukace sestrou. Edukace poskytovaná zdravotníky trvala u 70 % respondentů do 30 minut, z toho u 24 % pacientů pouze 5-10 minut....
BACKGROUND: Chronic hepatitis C is an infectious viral disease that is currently the cause of significant morbidity and mortality in our country and worldwide. The group most at risk of this disease are injecting drug users, where it is particularly important to support motivation and increase adherence in treatment. One way to do this is to properly and thoroughly educate patients. AIMS: The main objective of the research is to investigate the education of respondents in the treatment of viral hepatitis C by means of a questionnaire survey. A partial goal is to create a proposal for the education of nurses in the hepatitis clinic. METHODS: For the quantitative research, the questionnaire method was used. The questionnaire was designed for patients of a private hepatological clinic. RESULTS: All patients were educated about the treatment of viral hepatitis C, but different subjects were covered. The content of education was sufficient for 62 % patients, for 62 % was the education understandable. A conversation with the doctor was an ideal way of education for 68 % respondents. Upon another visit to the hepatological clinic, reeducation was done by a nurse in 70 % cases. Health education took 70 % of respondents within 30 minutes, of which 24 % only took 5-10 minutes. CONCLUSIONS: All patients...