Unesco World Heritage Sites: Ways of Presenting & and Interpreting the Pas. As seen in: Kutná Hora, Hiroshima Villa Romana del Casale
Světové dědictví UNESCO jakožto místa paměti. Komparativní studie kolektivní paměti a veřejného využívání historie
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87026Identifikátory
SIS: 105357
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uherek, Zdeněk
Sonkoly, Gábor
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie/obecné dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
30. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
dědictví, prezentace a interpretace minulosti, UNESCO, světové dědictví, památky zapsané na seznamu světového dědictví UNESCOKlíčová slova (anglicky)
heritage, presenting and interpreting the past, UNESCO, World Heritage, UNESCO World Heritage sitesTato dizertační práce se zabývá specifickou skupinou historických míst nazývaných světové dědictví, která jsou zapsaná na Seznamu světového dědictví UNESCO. Práce charakterizuje základní prvky myšlenky světového dědictví UNESCO jakožto kulturního a společenského procesu, jehož součástí jsou akty vzpomínání vedoucí k různým možnostem chápání, prezentování a interpretování minulosti v rámci aktuálních společenských rámců. Práce poukazuje na řadu hledisek o povaze památek obecně, jako i konkrétně o povaze světového dědictví UNESCO, které se stalo předmětem zájmu relativně nové mezioborové akademické disciplíny, která se zabývá studiem kulturního dědictví, a pro kterou se vžil v angličtině termín 'heritage studies'. Za účelem prozkoumání různých aspektů fenoménu světového dědictví byla rozpracována tato témata: vzpomínání a veřejné využívání minulosti, UNESCO přístup a způsoby prezentace a interpretace minulosti. Proto, aby bylo možné zachytit jak koncept světového dědictví vypadá v praxi, věnuje se práce popisu určitých aspektů tří různých míst světového dědictví. Pro studium těchto záležitostí ve fyzickém světě byly s využitím metod přímého pozorování a terénního výzkumu vypracovány případové studie tří specifických míst UNESCO. Při bližším pohledu na jednotlivé vybrané památky UNESCO - české...
This thesis deals with a specific group of historical sites called World Heritage, which are registered on the UNESCO World Heritage List. It characterizes the basic elements of the UNESCO World Heritage idea as a cultural and social process, which engages in acts of remembering that work to create ways to understand, present and interpret the past within the present social frameworks. The thesis brings to the attention a range of viewpoints about the nature of heritage in general and the UNESCO World Heritage in specific that have emerged in the relatively new area of academic interdisciplinary heritage studies. For the purposes of exploring different aspects of the World Heritage phenomenon, following themes of heritage discourse have been developed: remembering and making public use of the past, the UNESCO approach and the ways of presenting and interpreting the past. In order to give a sense of what World Heritage looks like on the ground this thesis details some aspects of three different World Heritage sites. To study such matters in the physical world a strategy of undertaking case studies of three specific UNESCO sites and employing the methods of direct observation and a fieldwork were chosen. Closer examinations of the Czech medieval town of Kutná Hora, the Hiroshima Peace Memorial Park...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Přístup Korejců k vlastnímu kulturnímu dědictví
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMelounová, Lucie (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 27. 6. 2011Tato práce se zabývá vztahem a přístupem Korejců z Korejské republiky ke svému kulturnímu dědictví. V první části se věnuje zákonným opatřením a třídění památek s důrazem na kategorii národních pokladů. Následuje část o ... -
Problematika nerovností v přístupu ke vzdělávání na počátku 21. století z pohledu politických dokumentů mezinárodních organizací
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSchwanková, Michaela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 22. 6. 20165 Abstrakt Celoživotní vzdělávání a učení je nezbytnou podmínkou úspěšného a plnohodnotného života v současném globalizovaném světě. Deklarovanou snahou mezinárodních organizací (UNESCO, WB, OECD, WTO, EU a dalších) je ... -
Vliv turismu na památky UNESCO Český Krumlov a Telč
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMachová, Petra (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2016)Datum obhajoby: 25. 5. 2016VLIV TURISMU NA PAMÁTKY UNESCO ČESKÝ KRUMLOV A TELČ Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na identifikaci pozitivních a negativních dopadů cestovního ruchu v historickém jádru Českého Krumlova a Telče po roce 1992, kdy byla ...