Zobrazení Homérovy Odysseie v antickém výtvarném umění
Iconography of Homer's Odyssey in Greek, Etruscan and Roman Art
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86779Identifiers
Study Information System: 134934
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Stančo, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Archaeology
Department
Institute for Classical Archeology
Date of defense
21. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Homér|Odysseus|antické výtvarné umění|ikonografieKeywords (English)
Homer|Odysseus|iconography|Greek Art|Etruscan Art|Roman ArtTato práce se zaobírá ikonografií příběhů z Homérovy Odysseie na antickém výtvarném umění. Diplomová práce je rozdělena do deseti kapitol. První kapitola je věnována Homérovi a Odysseii, kde blíže seznamuji s vnímáním Homérovy osoby a jeho zobrazeními, dále se soustředím na význam a literární hodnotu jeho díla. V druhé kapitole se snažím o podání různých pohledů badatelů o místech Odysseova putování, kde rovněž stručně uvádím Odysseovy zastávky ve spojitosti s příběhem. Následující kapitoly se již věnují jednotlivým příběhům a seznámením s jejich ikonografií v souvislosti s literární předlohou. Zjišťuji, v jaké míře byly jednotlivé scény zobrazovány z pohledu chronologického a geografického, případně, na jakých typech výtvarných památek (vázové malířství, reliéfy a volná plastika, nástěnné malby, mozaiky apod.). Zároveň se pokouším vysvětlit důvody pro případnou větší frekvenci některých témat. Klíčová slova Homéros, Odysseus, antické výtvarné umění, ikonografie
This thesis discusses depictions of stories from Homer's Odyssey to ancient art. The thesis is divided into ten chapters. The first chapter is devoted to Homer and the Odyssey, where closely acquainted with Homer's perception of the person and his iconography, as well as a focus on the importance and value of his literary work. In the second chapter I try bringing different perspectives of researchers on locations of Odysseus's journey, which also briefly introduces Odysseu's stops in connection with the story. The following chapters focus on individual stories and becoming familiar with their iconography in connection with the literary pattern. I realize the extent to which individual scenes were shown from the perspective of chronological and geographical, eventually on what types of artistic monuments (vase painting, reliefs and sculpture, murals, mosaics, etc.). Together I am trying to explain the reasons for eventual higher frequency of certain themes. Keywords Homer, Odysseus, iconography, Greek Art, Etruscan Art, Roman Art