Zobrazit minimální záznam

The relation of science and art in Jan Patočka's philosophy
dc.contributor.advisorŠevčík, Miloš
dc.creatorDvořanová, Natálie
dc.date.accessioned2017-06-02T12:52:06Z
dc.date.available2017-06-02T12:52:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84531
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce bude prozkoumání Patočkova pojetí vědy a umění jakožto dvou způsobů chápání reality, a jejich vzájemného vztahu. Nejprve se zaměřím na představení pozice, ze které Patočkovy úvahy vycházejí - tj. z rozdělení dvou epoch: umělecké a estetické, kdy první odhaluje duchovní pravdy a druhá subjektivní a individuální svět umělce a díla. Estetická epocha začíná v 19. století a váže se tudíž na dobu vědecko-technickou. Věda podle Patočky poskytuje nástroje (a jazyk) pro odhalení pravd objektivních avšak zároveň omezujících. Ovlivňuje veškeré aspekty života, od chápání člověka jako takového po sociální, ekonomické, politické a v neposlední řadě ovlivňuje i právě vědecký přístup k umění. Zároveň ale moderní a současné umění vyjevuje právě pravdy subjektivní a individuální. Nicméně takto se projevuje pouze v době vědecko-technické. Tento vzájemný vztah bude předmětem zkoumání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe objective of this thesis will be an examination of Patočka's understanding of science and art as two possible comprehensions of reality, and their mutual relation. Firstly, I will focus on presenting the position, from which Patočka's ideas come - that is the distinction of two eras - artistic and aesthetic, where the first one shows religious truths and the other one the subjective and individual world of an artist and a work of art. The aesthetical era begins in the 19th century and connects thusly to the scientific and technological period. Science according to Patočka gives us a tool (and a language) to recover objective, but binding truths. It influences all aspects of life, such as social, economical, political, and also the scientific approach to art. However, modern and contemporary art show the subjective and individual truths, but only in the scientific and technological periods. This mutual relation will be the subject of examination. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecttradiční uměnícs_CZ
dc.subjectmoderní uměnícs_CZ
dc.subjectvědacs_CZ
dc.subjectmoderní vědacs_CZ
dc.subjecttechnikacs_CZ
dc.subjectmoderní technická společnostcs_CZ
dc.subjectúpadek společnostics_CZ
dc.subjectobjektivitacs_CZ
dc.subjectsubjektivitacs_CZ
dc.subjectindividualitacs_CZ
dc.subjectsolidaritacs_CZ
dc.subjectfenomenologiecs_CZ
dc.subjectdialektikacs_CZ
dc.subjecttraditional arten_US
dc.subjectmodern arten_US
dc.subjectscienceen_US
dc.subjectmodern scienceen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectmodern technological societyen_US
dc.subjectsocial degradationen_US
dc.subjectobjectivityen_US
dc.subjectsubjectivityen_US
dc.subjectindividualityen_US
dc.subjectsolidarityen_US
dc.subjectphenomenologyen_US
dc.subjectdialecticsen_US
dc.titleVztah vědy a umění ve filosofii Jana Patočkycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-22
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId170764
dc.title.translatedThe relation of science and art in Jan Patočka's philosophyen_US
dc.contributor.refereeDadejík, Ondřej
dc.identifier.aleph002096545
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce bude prozkoumání Patočkova pojetí vědy a umění jakožto dvou způsobů chápání reality, a jejich vzájemného vztahu. Nejprve se zaměřím na představení pozice, ze které Patočkovy úvahy vycházejí - tj. z rozdělení dvou epoch: umělecké a estetické, kdy první odhaluje duchovní pravdy a druhá subjektivní a individuální svět umělce a díla. Estetická epocha začíná v 19. století a váže se tudíž na dobu vědecko-technickou. Věda podle Patočky poskytuje nástroje (a jazyk) pro odhalení pravd objektivních avšak zároveň omezujících. Ovlivňuje veškeré aspekty života, od chápání člověka jako takového po sociální, ekonomické, politické a v neposlední řadě ovlivňuje i právě vědecký přístup k umění. Zároveň ale moderní a současné umění vyjevuje právě pravdy subjektivní a individuální. Nicméně takto se projevuje pouze v době vědecko-technické. Tento vzájemný vztah bude předmětem zkoumání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe objective of this thesis will be an examination of Patočka's understanding of science and art as two possible comprehensions of reality, and their mutual relation. Firstly, I will focus on presenting the position, from which Patočka's ideas come - that is the distinction of two eras - artistic and aesthetic, where the first one shows religious truths and the other one the subjective and individual world of an artist and a work of art. The aesthetical era begins in the 19th century and connects thusly to the scientific and technological period. Science according to Patočka gives us a tool (and a language) to recover objective, but binding truths. It influences all aspects of life, such as social, economical, political, and also the scientific approach to art. However, modern and contemporary art show the subjective and individual truths, but only in the scientific and technological periods. This mutual relation will be the subject of examination. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990020965450106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV