Fenomén hrdinství očima současné generace středoškoláků
The Phenomenon of Heroship in the Generation of Highschool Students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83927Identifikátory
SIS: 165423
Kolekce
- Kvalifikační práce [6817]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Maslowski, Nicolas
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Historická sociologie
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Historické sociologie
Datum obhajoby
21. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hrdinství atributy hrdiny vytváření hrdiny Jan Palach Václav HavelKlíčová slova (anglicky)
heroism attributes of heroism creating heroe Jan Palach Václav HavelPráce Fenomén hrdinství očima současné generace středoškoláků zkoumá na vzorku dvanácti studentů střední školy vnímání konceptu hrdiny v jeho různých podobách. Je rozdělena na část teoretickou a část empirickou, která je tvořena výsledky vlastního zkoumání autora. Pomocí Grounded Theory upravené pro účely této práce rozebírá rozhovory s jednotlivými studenty a snaží se zodpovědět několik otázek, například to, zda má současná generace středoškoláků nějaké hrdiny, jak vůbec koncept hrdinství chápou, zda měli nějaké hrdiny v dětství a podobně. V kazuistické části práce studenti hodnotí konkrétní osobnosti, které společnost v obecném diskurzu většinou označuje jako hrdinské - konkrétně Jana Palacha, Václava Havla a bratry Mašíny. Z hlediska teoretického zakotvení vychází práce především z konceptu Philipa Zimbarda a jeho každodenního hrdinství, dále z Mika Featherstona a jeho dělení na život každodenní a hrdinský, zároveň reflektuje i koncepce zabývající se morálním vývojem člověka, například teorie Lawrence Kohlberga a dalších.
This thesis: "The Phenomenon of Heroism in the Eyes of Secondary-school Students" explores the sample of twelve secondary-school students and their perceptions of the conception of a hero in its various forms. It is divided into a theoretical part and an empirical part, the latter is created by the particular results of author's own research. By applying for this thesis adjusted Grounded Theory method it analysis interviews made with the particular students and tries to answer several questions such as whether this generation of secondary-school students has any heroes; how these students exactly perceive a conception of a hero; whether they had any heroes in their childhood; and suchlike. In the part dealing with case-interpretations these students evaluate specific figures by the social discourse marked as heroic - in particular Jan Palach; Václav Havel; and brothers Mašíns. The terms of theoretical bases come mainly from the conception of Philip Zimbardo and his heroism of everyday life; they also come from Mike Featherstone and his distinguishing between an everyday life and a heroic life; conceptions dealing with moral evolution of a human being are reflected too, for instance the theory of Lawrence Kohlberg and others.