dc.contributor.advisor | Tirala, Martin | |
dc.creator | Cima, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-06-02T08:03:20Z | |
dc.date.available | 2017-06-02T08:03:20Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/83274 | |
dc.description.abstract | (česky): V této práci jsou na základě poznatků moderní naratologie analyzována reprezentativní díla dvou japonských škol poválečné detektivní prózy, tzv. školy sociální (šakaiha 社会派), která se etablovala na přelomu padesátých a šedesátých let, a nové autentické školy (šin honkakuha 新本格派), jež se objevila na počátku let osmdesátých. Práce se zaměřuje na teoretické uchopení pojmu "detektivní žánr", přibližuje vývoj detektivního žánru v japonském poválečném prostředí se zaměřením na "autentičnost" a "neautentičnost" žánru a přibližuje charakteristické rysy dvou výše zmíněných škol. Následně analyzuje díla Body a přímka (Ten to sen 点と線, 1958) Macumota Seičóa 松 本 清 張 (1909-1992) a Vraždy podle zvěrokruhu (Senseidžucu sacudžin džiken 占星術殺人事件, 1981) Šimady Sódžiho 島田荘司 (1948 - ). Analýzy se soustředí na kompoziční schéma obou děl a na příkladu ukázek přeložených z originálních textů demonstrují přítomnost či absenci narativních prvků typických pro obě školy v obou dílech a rozdílném způsobu jejich využití. | cs_CZ |
dc.description.abstract | (anglicky): In this thesis, two representative works of two post-war schools of Japanese detective fiction are analysed based on the knowledge of modern narratology. Two mentioned schools are so called social school of detective fiction (shakaiha 社会派), which appeared at the beginning of 60ties, and new authentic school of detective fiction (shin honkakuha 新本格派), which appeared at the beginning of 80ties. This thesis focuses on a theoretical understanding of the term "detective fiction", it describes the development of the detective genre in post-war Japan while focusing on the debates on "authentic" and "inauthentic" detective fiction and describes typical features of two previously mentioned schools. The by using a theoretical apparat suitable for analysing works of very schematic detective genre, two works - Points and lines (Ten to sen 点と線, 1958) written by Matsumoto Seichō 松本清張 (1909-1992) and Tokyo Zodiac Murders (Senseijutu satsujin jiken 占星術殺人事件, 1981) written by Shimada Sōji 島田荘司 (1948 - ) - are analysed. Analyses focus on composition schemes of both works and on the example translated from original works, existence or absence of elements typical for both schools are demonstrated while a different usage of these elements is showed. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | japonská literatura | cs_CZ |
dc.subject | japonská detektivní próza | cs_CZ |
dc.subject | naratologie | cs_CZ |
dc.subject | sociální škola detektivní prózy | cs_CZ |
dc.subject | šakaiha | cs_CZ |
dc.subject | nová autentická škola | cs_CZ |
dc.subject | šin honkakuha | cs_CZ |
dc.subject | Macumoto Seičó | cs_CZ |
dc.subject | Šimada Sódži | cs_CZ |
dc.subject | Ten to sen | cs_CZ |
dc.subject | Senseidžucu sacudžin džiken | cs_CZ |
dc.subject | Japanese literature | en_US |
dc.subject | Japanese detective fiction | en_US |
dc.subject | narratology | en_US |
dc.subject | social school of detective fiction | en_US |
dc.subject | shakaiha | en_US |
dc.subject | new authentic school | en_US |
dc.subject | shin honkakuha | en_US |
dc.subject | Matsumoto Seichō | en_US |
dc.subject | Shimada Sōji | en_US |
dc.subject | Ten to sen | en_US |
dc.subject | Senseijutu satsujin jiken | en_US |
dc.title | Narativní postupy v japonské detektivní próze 60. až 80. let 20. století | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-08 | |
dc.description.department | Institute of East Asian Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav Dálného východu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 167217 | |
dc.title.translated | Narrative strategies in Japanese detective prose from 60s to 80s of the 20th Century | en_US |
dc.contributor.referee | Weber, Michael | |
dc.identifier.aleph | 002106711 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Japonská studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Japanese Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav Dálného východu | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of East Asian Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Japonská studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Japanese Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky): V této práci jsou na základě poznatků moderní naratologie analyzována reprezentativní díla dvou japonských škol poválečné detektivní prózy, tzv. školy sociální (šakaiha 社会派), která se etablovala na přelomu padesátých a šedesátých let, a nové autentické školy (šin honkakuha 新本格派), jež se objevila na počátku let osmdesátých. Práce se zaměřuje na teoretické uchopení pojmu "detektivní žánr", přibližuje vývoj detektivního žánru v japonském poválečném prostředí se zaměřením na "autentičnost" a "neautentičnost" žánru a přibližuje charakteristické rysy dvou výše zmíněných škol. Následně analyzuje díla Body a přímka (Ten to sen 点と線, 1958) Macumota Seičóa 松 本 清 張 (1909-1992) a Vraždy podle zvěrokruhu (Senseidžucu sacudžin džiken 占星術殺人事件, 1981) Šimady Sódžiho 島田荘司 (1948 - ). Analýzy se soustředí na kompoziční schéma obou děl a na příkladu ukázek přeložených z originálních textů demonstrují přítomnost či absenci narativních prvků typických pro obě školy v obou dílech a rozdílném způsobu jejich využití. | cs_CZ |
uk.abstract.en | (anglicky): In this thesis, two representative works of two post-war schools of Japanese detective fiction are analysed based on the knowledge of modern narratology. Two mentioned schools are so called social school of detective fiction (shakaiha 社会派), which appeared at the beginning of 60ties, and new authentic school of detective fiction (shin honkakuha 新本格派), which appeared at the beginning of 80ties. This thesis focuses on a theoretical understanding of the term "detective fiction", it describes the development of the detective genre in post-war Japan while focusing on the debates on "authentic" and "inauthentic" detective fiction and describes typical features of two previously mentioned schools. The by using a theoretical apparat suitable for analysing works of very schematic detective genre, two works - Points and lines (Ten to sen 点と線, 1958) written by Matsumoto Seichō 松本清張 (1909-1992) and Tokyo Zodiac Murders (Senseijutu satsujin jiken 占星術殺人事件, 1981) written by Shimada Sōji 島田荘司 (1948 - ) - are analysed. Analyses focus on composition schemes of both works and on the example translated from original works, existence or absence of elements typical for both schools are demonstrated while a different usage of these elements is showed. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Dálného východu | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021067110106986 | |