The music of the Armenian Hymnal: the Tntesean corpus
Hudba arménského hymnáře: Tnteseanův korpus
dizertační práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Celý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 10 opatření rektora č. 6/2010. Plný text práce je zpřístupněn prostřednictvím věcné databáze dle čl. 18a odst. 5 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82389Identifikátory
SIS: 135348
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kindler, Evžen
Troelsgaard, Christian Viggo
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
26. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Tntesean, neumatologie, polo-improvizační praxe, modalita, arménský oktoechos, arménský kanonický hymnář, Limončeanův systém notace, osmanské makamy, Cařihrad, muzikologie, armenologieKlíčová slova (anglicky)
Tntesean, neumatology, semi-improvisational practices, modality, Armenian octoechos, Armenian Canonical Hymnal, Limončean system of notation, Ottoman makams, Constantinople, musicology, Armenian studies- Haig Utidjian V této disertační práci si klademe za cíl objasnit a co nejpřesvědčivějším způsobem také popsat postupy, které Ełia Tntesean (1834-1881) používal při pořádání a redakci své verze melodií arménského hymnáře. Zároveň se pokoušíme vyložit jeho úsilí v kontextu dalších snah o zaznamenávání melodií arménských hymnů v Limōnčeanově systému hudebního zápisu v Cařihradu devatenáctého století, tedy v době, kdy již byla středověká neumatická notace do značné míry nesrozumitelná. Náš přístup zahrnuje vzájemné porovnání Tnteseanových muzikologických textů a pedagogických publikací s jeho transkripcemi v západní notaci a jeho zralejší realizací melodií hymnů v Limōnčeanově systému (publikováno posmrtně v roce 1934). Tyto informační zdroje pro nás představují koherentní korpus, jehož jednotlivé komponenty jsou vzájemně provázány. Porovnání s jinými hymnáři ze stejného období, prozkoumání paralel se sousední praxí osmanských makamů, terénní práce s přežívajícími zbytky ústní tradice a kritické studium Tnteseanových spisů a transkripcí nám umožňují objasnit aspekty notace a provozovací praxe. Zároveň nás vedou i k odkrytí jemného vývoje estetiky tohoto hudebního projevu. Navíc podrobná analýza Tnteseanova korpusu nám umožňuje řešit i zásadní otázky týkající se způsobu, jakým byly středověké neumy...
Haig Utidjian - Abstract In this thesis we attempt to establish, in as concrete and tangible a manner as possible, the procedures used by Ełia Tntesean (1834-1881) in compiling and redacting his version of the melodies of the Armenian Hymnal, and to place his own endeavour in the context of other attempts to record the melodies of Armenian hymns using the Limōnčean system of musical notation in nineteenth-century Constantinople - at a time when the mediaeval neumatic notation had already become largely intractable. Our approach entails the juxtaposition of Tntesean's musicological articles and paedagogical publications with his transcriptions in Western notation and with his mature realisations of the hymnal melodies in the Limōnčean system, published posthumously in 1934 - treating these sources as a coherent corpus, of which the diverse components are allowed to shed light on each other. Comparison with other hymnals from the same period, the investigation of parallels with the neighbouring practice of Ottoman makams, fieldwork with surviving remnants of the oral tradition, and a critical examination of Tntesean's writings and transcriptions enable us to elucidate aspects of notation and performance practice, and to expose a subtle evolution in aesthetic. Furthermore, a detailed analysis of the Tntesean...