Zobrazit minimální záznam

Ottoman state and society as reflected in rabbinic literature of the 16th-18th centuries
dc.contributor.advisorKlusáková, Luďa
dc.creatorRubešová, Markéta
dc.date.accessioned2017-03-31T09:59:05Z
dc.date.available2017-03-31T09:59:05Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8226
dc.description.abstractHistory of Ottoman Jewry is far from being neglected by the modern historiography. On the contrary, one may see unceasing endeavour to deal properly with various aspects of Jewish life amidst the Ottoman society. Nevertheless, these studies vary considerably in the sense of chronology, space and approaches. While some of them focus on certain period and/or region, others wish to present a reader comprehesive synthesis. The aim of my thesis is to grasp mental world of Jewish subjects and to find out how and to what extent these subjects joined day-to-day life in the Ottoman society. For this purpose, Jews are seen as integral element of higly heterogeneous Ottoman society. The thesis is inspired by studies of Yaron Ben-Naeh, who represents the youngest generation of Israeli historians, and whose subject of research is mainly social and cultural history of Jews in the Ottoman empire from 15th to 19th century. In order to make the tensions between society and individual more "legible", we decided to employ the so-called theory of figurations, borrowed from famous sociolog Norbert Elias. The relationship between society (structure) and individual (actor) in historical process is better understood when presented in form of fluid figurations of interdependent people.en_US
dc.description.abstractDějiny Židů v Osmanské říši nejsou v historiografii opomíjeným tématem, naopak neustále vznikají nové studie zabývající se různými aspekty života Židů v osmanské společnosti. Některé z nich jsou úzce chronologicky a prostorově vymezené, jiné bychom mohli označit za pokus o ucelenou syntézu. Tato diplomová práce si klade za cíl zachytit myšlenkový svět příslušníků židovské komunity (přesněji židovských komunit) a míru jejich zapojení do života osmanské společnosti. Židé jsou vskutku chápáni jako nedílná součást heterogenní osmanské společnosti. Práce tématicky navazuje na studie izraelského historika nejmladší generace Yarona Ben-Naeh, který se zabývá především sociální a kulturní historií Židů v Osmanské říši od 15. do 19. století. Co se týče fenoménu společnosti a role jedince v ní, zdá se nám nejvhodnější chápat obé v termínech tzv. figurační teorie sociologa Norberta Eliase. Prostřednictvím neustále se měnících interdependenčních vztahů mezi jednotlivci, které jsou vyjádřeny jako jednoduché nebo zřetězené figurace, lze lépe postihnout vzájemný vztah jedince a společnosti v historickém vývoji.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePrezentace osmanského státu a společnosti v rabínské literatuře 16.-18. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-02-02
dc.description.departmentÚstav světových dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of General Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId27773
dc.title.translatedOttoman state and society as reflected in rabbinic literature of the 16th-18th centuriesen_US
dc.contributor.refereeŠedinová, Jiřina
dc.identifier.aleph001003198
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHebraistika - Historiecs_CZ
thesis.degree.disciplineHebrew Studies - Historyen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav světových dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of General Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHebraistika - Historiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHebrew Studies - Historyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDějiny Židů v Osmanské říši nejsou v historiografii opomíjeným tématem, naopak neustále vznikají nové studie zabývající se různými aspekty života Židů v osmanské společnosti. Některé z nich jsou úzce chronologicky a prostorově vymezené, jiné bychom mohli označit za pokus o ucelenou syntézu. Tato diplomová práce si klade za cíl zachytit myšlenkový svět příslušníků židovské komunity (přesněji židovských komunit) a míru jejich zapojení do života osmanské společnosti. Židé jsou vskutku chápáni jako nedílná součást heterogenní osmanské společnosti. Práce tématicky navazuje na studie izraelského historika nejmladší generace Yarona Ben-Naeh, který se zabývá především sociální a kulturní historií Židů v Osmanské říši od 15. do 19. století. Co se týče fenoménu společnosti a role jedince v ní, zdá se nám nejvhodnější chápat obé v termínech tzv. figurační teorie sociologa Norberta Eliase. Prostřednictvím neustále se měnících interdependenčních vztahů mezi jednotlivci, které jsou vyjádřeny jako jednoduché nebo zřetězené figurace, lze lépe postihnout vzájemný vztah jedince a společnosti v historickém vývoji.cs_CZ
uk.abstract.enHistory of Ottoman Jewry is far from being neglected by the modern historiography. On the contrary, one may see unceasing endeavour to deal properly with various aspects of Jewish life amidst the Ottoman society. Nevertheless, these studies vary considerably in the sense of chronology, space and approaches. While some of them focus on certain period and/or region, others wish to present a reader comprehesive synthesis. The aim of my thesis is to grasp mental world of Jewish subjects and to find out how and to what extent these subjects joined day-to-day life in the Ottoman society. For this purpose, Jews are seen as integral element of higly heterogeneous Ottoman society. The thesis is inspired by studies of Yaron Ben-Naeh, who represents the youngest generation of Israeli historians, and whose subject of research is mainly social and cultural history of Jews in the Ottoman empire from 15th to 19th century. In order to make the tensions between society and individual more "legible", we decided to employ the so-called theory of figurations, borrowed from famous sociolog Norbert Elias. The relationship between society (structure) and individual (actor) in historical process is better understood when presented in form of fluid figurations of interdependent people.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav světových dějincs_CZ
dc.identifier.lisID990010031980106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV