Diferenciace míst spotřeby z hlediska jejich estetiky
Aesthetic differentiation of consumption spaces
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82177Identifiers
Study Information System: 155580
Collections
- Kvalifikační práce [23728]
Author
Advisor
Referee
Sládek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
8. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Spotřeba, místa spotřeby, estetika, diferenciace, atmosféra, vizuální metody, zakotvená teorie, shooting skriptKeywords (English)
Consumption, consumption spaces, aesthetics, differentiation, athmosphere, visual methods, grounded theory, shooting script(česky) Spotřební svoboda nabyla významu, který byl dříve připisován práci, a stala se tak prostředkem ustanovování a znovu potvrzování identity. Míra této svobody je určována na základě přístupu ke zdrojům, které mohou být ekonomické, prostorové či symbolické. Poslední zmíněné se zakládají na pocitech nepatřičnosti, které spočívají na estetické korespondenci. Ta může být chápána jako korespondence mezi jedincovým habitusem a estetikou prostředí. Ve své práci proto ukazuji, jaký význam je přikládán estetice při posuzování míst spotřeby. Zaměřuji se místa spotřeby nacházející se v pražských Nuslích, jež jsou lokalitou ohroženou gentrifikací. Může tak docházet k vytlačování původních míst spotřeby a jejich nahrazování místy vhodnými pro gentrifiery. Místa spotřeby omezuji na bary, restaurace a hospody, které jsou v českém prostředí obzvláště důležité, protože fungují jako sociální tmel a zdroj sociálního kapitálu. Ve výzkumu využívám vizuálně- metodologického přístupu, konkrétně propojení shooting skriptu a zakotvené teorie. Na jejich základě prezentuji centrální kategorii atmosféry, která je složena ze dvou částí - sociální atmosféry, jež se váže k živosti místa a interpersonálním vztahům, a estetické atmosféry, skládající se z vnímané čistoty místa a materiální výzdoby. Estetika míst spotřeby je...
(in English): A consumer freedom has gained importance hitherto assigned to labour and therefore has become a constituent of one's identity. The degree of such freedom is determined by the access to economical, spatial or symbolical resources. The symbolical resources are embodied in the feeling of inappropriateness which is built upon aesthetic correspondence that can be perceived as the correspondence between one's habitus and the aesthetic of the environment. In my thesis I elaborate on the meaning which is assigned to aesthetics when judging consumption spaces. I focus on consumption spaces situated in Prague's Nusle district which are soon to be gentrified. Therefore, the old consumption spaces might be pushed away in order to be replaced by the new ones, suitable for gentrifiers. I constrain consumption spaces to bars, restaurants and pubs, since they are particularly important in the Czech culture due to their function as a social bonding element and a resource of social capital. In my research I employ a visual methodological approach, particularly shooting script and grounded theory. Building upon that, I present the central category of "atmosphere" which comprises two components - social atmosphere, bundled with the liveliness of space and interpersonal ties, and aesthetic atmosphere,...