dc.contributor.advisor | Pech, Milan | |
dc.creator | Ficková, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T21:45:39Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T21:45:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/81008 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá formováním kánonu českého moderního umění v průběhu 20. století na příkladu skupin Osma, Skupina výtvarných umělců a Tvrdošíjní. Každý umělec se okamžitě po vytvoření uměleckého díla stává předmětem zájmu kunsthistoriků, kteří se ho snaží zařadit do neustále vytvářeného příběhu dějin umění. Konkrétní interpretace díla daného umělce je podmíněna mnoha okolnostmi a vždy odráží dobu, ve které daná interpretace vznikla. Promítají se do ní aktuálí poiticko-společenská situace, preferované umělecko-historické přístupy, dostupnost děl pro reprodukci, používaná terminologie ale i stereotypní představy zakořeněné ve společnosti. Osma, Skupina výtvarných umělců a Tvrdošíjní jsou vybráni, protože jejich činnost je velmi úzce spjata s počátky českého moderního umění a činnost jejich členů tedy je v kunsthistorické literatuře často reflektována. Proměny politicko-společenské situace 20. století také umožňuje pojmenovat i další témata, která ovlivňují podobu českého moderního umění. Analýzou významných výstav pořádaných mezi lety 1935 - 1998 a přehledovou literaturou vydanou ve stejném období, představuje tato práce způsoby proměny kánonu věnovanému konkrétnímu období českého moderního umění v závislosti na době svého vzniku. Klíčová slova kánon moderního umění, kubismus, expresionismus,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with the formation of the canon of Czech modern art during the 20th century based on the analysis of art groups Osma, Skupina výtvarných umělců and Tvrdošíjní and their time. Every artist becomes an object of interest of art historian right after he creates an artwork. The art historians are trying to classify him and put him into the story of art history. The concrete interpretation of the artist and his artwork depends on different circumstances and always reflects the period, when it has been created. It is affected by social and political situation, preferred art historian approach, possibility of artworks reproduction, used terminology and stereotypes. Osma, Skupina výtvarných umělců and Tvrdošíjní has been chosen because their activity is connected with the origins of Czech modern art and the activity of their members is often reflected in the art historian literature. The chase of social-political situation during the 20th century allows naming also other topics that have influence on the form of the Czech modern art. The thesis analyses important exhibitions held between the years 1935-1998 and the survey literature written in the same time. Based on the analysis it introduces the concrete changes in the canon of Czech modern art. Keywords Canon of modern art, Cubism,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | kánon moderního umění | cs_CZ |
dc.subject | kubismus | cs_CZ |
dc.subject | expresionismus | cs_CZ |
dc.subject | Osma | cs_CZ |
dc.subject | Skupina výtvarných umělců | cs_CZ |
dc.subject | Tvrdošíjní | cs_CZ |
dc.subject | německo-české umění | cs_CZ |
dc.subject | slovenské umění | cs_CZ |
dc.subject | ženské umění | cs_CZ |
dc.subject | Canon of modern art | en_US |
dc.subject | Cubism | en_US |
dc.subject | Expressionism | en_US |
dc.subject | Osma | en_US |
dc.subject | Skupina výtvarných umělců | en_US |
dc.subject | Tvrdošíjní | en_US |
dc.subject | German-Czech art | en_US |
dc.subject | Slovak art | en_US |
dc.subject | Women's art | en_US |
dc.title | Kánon českého moderního umění | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-07 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 176965 | |
dc.title.translated | Canon of Czech modern art | en_US |
dc.contributor.referee | Winter, Tomáš | |
dc.identifier.aleph | 002105290 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá formováním kánonu českého moderního umění v průběhu 20. století na příkladu skupin Osma, Skupina výtvarných umělců a Tvrdošíjní. Každý umělec se okamžitě po vytvoření uměleckého díla stává předmětem zájmu kunsthistoriků, kteří se ho snaží zařadit do neustále vytvářeného příběhu dějin umění. Konkrétní interpretace díla daného umělce je podmíněna mnoha okolnostmi a vždy odráží dobu, ve které daná interpretace vznikla. Promítají se do ní aktuálí poiticko-společenská situace, preferované umělecko-historické přístupy, dostupnost děl pro reprodukci, používaná terminologie ale i stereotypní představy zakořeněné ve společnosti. Osma, Skupina výtvarných umělců a Tvrdošíjní jsou vybráni, protože jejich činnost je velmi úzce spjata s počátky českého moderního umění a činnost jejich členů tedy je v kunsthistorické literatuře často reflektována. Proměny politicko-společenské situace 20. století také umožňuje pojmenovat i další témata, která ovlivňují podobu českého moderního umění. Analýzou významných výstav pořádaných mezi lety 1935 - 1998 a přehledovou literaturou vydanou ve stejném období, představuje tato práce způsoby proměny kánonu věnovanému konkrétnímu období českého moderního umění v závislosti na době svého vzniku. Klíčová slova kánon moderního umění, kubismus, expresionismus,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the formation of the canon of Czech modern art during the 20th century based on the analysis of art groups Osma, Skupina výtvarných umělců and Tvrdošíjní and their time. Every artist becomes an object of interest of art historian right after he creates an artwork. The art historians are trying to classify him and put him into the story of art history. The concrete interpretation of the artist and his artwork depends on different circumstances and always reflects the period, when it has been created. It is affected by social and political situation, preferred art historian approach, possibility of artworks reproduction, used terminology and stereotypes. Osma, Skupina výtvarných umělců and Tvrdošíjní has been chosen because their activity is connected with the origins of Czech modern art and the activity of their members is often reflected in the art historian literature. The chase of social-political situation during the 20th century allows naming also other topics that have influence on the form of the Czech modern art. The thesis analyses important exhibitions held between the years 1935-1998 and the survey literature written in the same time. Based on the analysis it introduces the concrete changes in the canon of Czech modern art. Keywords Canon of modern art, Cubism,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021052900106986 | |