dc.contributor.advisor | Šormová, Kateřina | |
dc.creator | Matiasovitsová, Klára | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T19:09:50Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T19:09:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/80282 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá slovní zásobou žáků mladšího školního věku, konkrétně jejich porozuměním významům určitých slov. Teoretická část práce se zaměřuje na vývoj slovní zásoby dítěte v rámci jazykového vývoje od narození po mladší školní věk a na vnitřní a vnější vlivy, které na něj během tohoto vývoje působí. Rovněž je v ní zmíněn přístup k rozšiřování slovní zásoby během výuky a souvislost s počáteční čtenářskou gramotností. V praktické části byla v rámci konkrétního vzorku nejprve na základě výsledků dotazníku analyzována míra porozumění žáků vybraným slovům, vliv typu školy na porozumění (škola městská, maloměstská, vesnická) a míra změny porozumění daným lexémům po jejich zapojení do kontextu. Dále bylo na základě druhé části výzkumu zjišťováno, v jakých situacích se žáci s neznámými slovy setkávají, jak se při setkání chovají a zda jsou o jejich významech od ostatních poučováni. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Summary: This bachelor's thesis deals with vocabulary of pupils of younger school age, factually of their understanding of the word meanings of these special words. The theoretical part of this thesis intents on vocabulary development of a child in scope of language development from his/her birth till their younger school age and on internal and external factors that influence them during this development. Also an access to vocabulary growth during school teaching and a connection of initial reading literacy are referred. In practical part of this thesis there was analyzed the extent of the understanding of chosen words, the influence of the type of school (the school in the city, town and village) and the extent of the change of the word understanding after putting them into concrete context (it was made in the scope of the concrete sample, at first at the base of the questionnaire result). Then there was found out on the principle of the second part of the research, in what situations pupils meet these unknown words, how they behave when the meet them and whether they are instructed about the meanings of them. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | jazykový vývoj dítěte | cs_CZ |
dc.subject | rozvoj slovní zásoby | cs_CZ |
dc.subject | mladší školní věk | cs_CZ |
dc.subject | počáteční čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | porozumění významům slov | cs_CZ |
dc.subject | význam slova v kontextu | cs_CZ |
dc.subject | language development in children | en_US |
dc.subject | vocabulary development | en_US |
dc.subject | younger school age | en_US |
dc.subject | initial reading literacy | en_US |
dc.subject | understanding of word meanings | en_US |
dc.subject | word meaning in context | en_US |
dc.title | Analýza porozumění vybraným slovům na 1. stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-06-13 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 152178 | |
dc.title.translated | Analysis of understanding words of Czech pupils | en_US |
dc.contributor.referee | Bozděchová, Ivana | |
dc.identifier.aleph | 002097208 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Český jazyk a literatura | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Czech Language and Literature | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk a literatura | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Czech Language and Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá slovní zásobou žáků mladšího školního věku, konkrétně jejich porozuměním významům určitých slov. Teoretická část práce se zaměřuje na vývoj slovní zásoby dítěte v rámci jazykového vývoje od narození po mladší školní věk a na vnitřní a vnější vlivy, které na něj během tohoto vývoje působí. Rovněž je v ní zmíněn přístup k rozšiřování slovní zásoby během výuky a souvislost s počáteční čtenářskou gramotností. V praktické části byla v rámci konkrétního vzorku nejprve na základě výsledků dotazníku analyzována míra porozumění žáků vybraným slovům, vliv typu školy na porozumění (škola městská, maloměstská, vesnická) a míra změny porozumění daným lexémům po jejich zapojení do kontextu. Dále bylo na základě druhé části výzkumu zjišťováno, v jakých situacích se žáci s neznámými slovy setkávají, jak se při setkání chovají a zda jsou o jejich významech od ostatních poučováni. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Summary: This bachelor's thesis deals with vocabulary of pupils of younger school age, factually of their understanding of the word meanings of these special words. The theoretical part of this thesis intents on vocabulary development of a child in scope of language development from his/her birth till their younger school age and on internal and external factors that influence them during this development. Also an access to vocabulary growth during school teaching and a connection of initial reading literacy are referred. In practical part of this thesis there was analyzed the extent of the understanding of chosen words, the influence of the type of school (the school in the city, town and village) and the extent of the change of the word understanding after putting them into concrete context (it was made in the scope of the concrete sample, at first at the base of the questionnaire result). Then there was found out on the principle of the second part of the research, in what situations pupils meet these unknown words, how they behave when the meet them and whether they are instructed about the meanings of them. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020972080106986 | |