Efektivita primární prevence užívání tabáku v rámci programu Unplugged
Effectiveness of primary prevention of tobacco use in the program Unplugged.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78549Identifikátory
SIS: 154016
Kolekce
- Kvalifikační práce [4504]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štěpánková, Lenka
Ochaba, Robert
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Lékařská psychologie a psychopatologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
5. 4. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
adolescence, evaluace efektivity, školní prevence, užívání tabákuKlíčová slova (anglicky)
adolescence, effectiveness evaluation, school-based prevention, tobacco useNOVÁK, Petr. Efektivita primární prevence užívání tabáku v rámci programu Unplugged. [Effectiveness of primary prevention of tobacco use in the program Unplugged]. Praha, 2015. Počet stran 187, počet příloh 3. Disertační práce (Ph.D.). Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Psychiatrická klinika. Školitel prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D. ABSTRAKT: Disertační práce vychází a byla součástí rozsáhlé randomizované evaluační studie efektu školního preventivního programu Unplugged, která byla realizována jako součást mezinárodního projektu EU-Dap-2. Užívání tabáku je jedním z hlavních rizikových faktorů vzniku vážného onemocnění a předčasného úmrtí, ačkoli je mu možné účinně předcházet. Intervence Unplugged je složena z celkem 12 lekcí realizovaných v rámci jednoho školního roku a vychází z Modelu komplexního vlivu sociálního prostředí. Cíle: Zjistit, zda má program Unplugged vliv na užívání tabáku prostřednictvím indikátorů celoživotní a třicetidenní prevalence. Ověřit dobu trvání měřitelného efektu programu v čase prostřednictvím retestů. Metody: Randomizovaná studie programu byla provedena na celkem 1874 dětech (s průměrným věkem 11,8 roku), které byly rozděleny na experimentální skupinu (vystavenou intervenci Unplugged) a kontrolní skupinu (bez intervence). Obě skupiny byly následně sledovány...
NOVÁK, Petr. Efektivita primární prevence užívání tabáku v rámci programu Unplugged. [Effectiveness of primary prevention of tobacco use in the program Unplugged]. Praha, 2015. Počet stran 187, počet příloh 3. Disertační práce (Ph.D.). Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Psychiatrická klinika. Školitel prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D. ABSTRACT: This dissertation is based and was a part of large randomised trial featuring an evaluation of the effect of the school-based Unplugged prevention program implemented as part of the EU-Dap-2 international project. Consumption of tobbaco is one of the key risk factors causing serious illness and early death, although that can be prevented effectively. The Unplugged intervention consists of a total of 12 lessons delivered within one academic year and is based on the Comprehensive Social Influence Model. Aims: To ascertain whether the Unplugged program has an impact on tobacco use, by means of the lifetime and 30-day prevalence indicators. To verify the duration of the program's measurable effect over time using retests. Methods: The randomised trial of the program was conducted on a total of 1874 children (with a mean age of 11.8 years), who were divided into the experimental group (exposed Unplugged intervention) and the control group (without...