Hudební etnografie kreativniho kolektivu SDBS
Musical ethnography of the creative collective SDBS
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77067Identifikátory
SIS: 152331
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Havelková, Tereza
Oponent práce
Kratochvíl, Matěj
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
7. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hudební etnografie, "sdbs", komunita, událost, DIY, dočasná autonomní zóna, hudební intenzita, otupování smyslového vnímání, anestetizace vědomíKlíčová slova (anglicky)
musical etnography, "sdbs", community, event, DIY, temporary autonomous zone, the intensity of music, dulling of sensory perception, the anesthetization of consciousnessTato práce je hudebně etnografickým výzkumem činnosti nezávislé pražské komunity sdbs, která se zabývá pořádáním koncertů a hudebních festivalů. Kreativní kolektiv sdbs (jak zní celý název uskupení) se na "alternativní" kulturní scéně objevuje od roku 2010. Za tu dobu uspořádal mnoho koncertů a hudebních festivalů, především se však zaměřuje na tvorbu dvou festivalů: Ruins of Intolerance a Psy-High. Kolektiv sdbs je intelektuální skupina, která svou aktivitu silně konceptualizuje a teoretizuje, což se nejvíce projevuje na dvou zmíněných festivalech, jejichž analýze se proto ve své práci věnuji. Při svém bádání kladu důraz především na činnost kolektivu sdbs na poli hudební produkce. Skrze její výzkum se snažím porozumět konkrétním hudebním prvkům, které identifikuji jako typické pro tuto hudební oblast. Mou snahou je skrze pozorování a dlouhodobé insiderské zkušenosti popsat konkrétní hudební aktivity a na základě rozhovorů s aktéry porozumět a interpretovat myšlenkové koncepty stojící v pozadí popisované aktivity. Svůj výzkum rámuji hudebně-antropologickým modelem Allana P. Merriama, ve kterém sleduji tři analytické složky činnosti komunity: konceptualizaci, chování a hudební zvuk. V celé činnosti kolektivu se objevují silné motivy "vymezení se vůči dominantní kultuře" a "hledání svobody",...
This work presents the musical ethnographic research of the activities of the independent Prague-based community sdbs, which focuses on the organization of concerts and music festivals. The sdbs creative collective (that is the whole title of the group) appears at the "alternative" culture scene in the year 2010. Since then, the collective organised many concerts and music festivals, but it especially focuses on the organisation of two of them: Ruins of Intolerance and Psy-High. The sdbs collective is an intellectual group which strongly conceptualizes and theorizes its activities, a tendency that shows most prominently in the case of the two above mentioned festivals, a fact that informs my decision to focus my analysis on them During my research, I especially emphasise on the collective's activities in the field of music production. Through it, I try to understand the specific musical elements that I define as typical for this sphere of music. My endeavor is to describe specific musical activities through observation and insider experience and (based on interviews with the persons involved) to understand and interpret the mental concepts in the background of the activity being described. I use the anthropological model of Allan P. Merriam as a framework for my research, keeping track of three...