dc.contributor.advisor | Kolár, Jaroslav | |
dc.creator | Hanzová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2017-03-30T15:54:34Z | |
dc.date.available | 2017-03-30T15:54:34Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/7385 | |
dc.description.abstract | Představa o jednotlivých světcích se v myslích lidí v průběhu dějin tvoří hlavně pomocí legend. Platí to i pro české dvacáté a jednadvacáté století, v němž došlo k tak mocnému odklonu od křesťanstvÍ. Dnes se většina lidí setkává se svatými pouze v legendách, které jsou součástí povinné školní četby, nebo si je maximálně pak připomene na turistickém výletě za zajímavostmi, když projdou kolem sochy stojící na mostě nebo si v kostele prohlédnou místní výzdobu. Světci jsou pro člověka tak zvané "moderní společnosti" vyjma zasvěcených osob zajímavými jevy, ale jde spíše o něco samostatného, minulého, vzdáleného, jaksi neživého. Ale jak živé byly tyto osobnosti dříve! V dobách, kdy veškeré znalosti a dovednosti člověk získal od své rodiny, místního faráře, duchovního vůdce vesnice, a kdo měl více možností, od pana učitele. Kdy pojem "světa" byl roven "neznámu", protože byl pro ně příliš vzdálený, kdy měli lidé svůj vlastní svět, který tvořilo několik okolních vesnic a měst. Člověk se ve škole učil jen těm opravdu základním praktickým a užitečným poznatkům, jež uplatnil ve své roli sedláka, obchodníka, kováře, hrnčíře a všech dalších. Dále byl již od malička formován křesťanstvím, které působilo na celou tehdejší společnost. Přinášelo odpovědi na základní filozofické otázky chápání světa a dávalo společnosti řád.... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Pramen života svaté Alžběty Tomáše Štítného ze Štítného a didaktická funkce díla | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-09-25 | |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 27045 | |
dc.title.translated | The resources of life of Saint Elizabeth by Tomáš Štítný and the educational function of the work | en_US |
dc.contributor.referee | Hošna, Jiří | |
dc.identifier.aleph | 000730310 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Czech Language and Literature - Latin Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Český jazyk a literatura - Latina | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk a literatura - Latina | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Czech Language and Literature - Latin Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Představa o jednotlivých světcích se v myslích lidí v průběhu dějin tvoří hlavně pomocí legend. Platí to i pro české dvacáté a jednadvacáté století, v němž došlo k tak mocnému odklonu od křesťanstvÍ. Dnes se většina lidí setkává se svatými pouze v legendách, které jsou součástí povinné školní četby, nebo si je maximálně pak připomene na turistickém výletě za zajímavostmi, když projdou kolem sochy stojící na mostě nebo si v kostele prohlédnou místní výzdobu. Světci jsou pro člověka tak zvané "moderní společnosti" vyjma zasvěcených osob zajímavými jevy, ale jde spíše o něco samostatného, minulého, vzdáleného, jaksi neživého. Ale jak živé byly tyto osobnosti dříve! V dobách, kdy veškeré znalosti a dovednosti člověk získal od své rodiny, místního faráře, duchovního vůdce vesnice, a kdo měl více možností, od pana učitele. Kdy pojem "světa" byl roven "neznámu", protože byl pro ně příliš vzdálený, kdy měli lidé svůj vlastní svět, který tvořilo několik okolních vesnic a měst. Člověk se ve škole učil jen těm opravdu základním praktickým a užitečným poznatkům, jež uplatnil ve své roli sedláka, obchodníka, kováře, hrnčíře a všech dalších. Dále byl již od malička formován křesťanstvím, které působilo na celou tehdejší společnost. Přinášelo odpovědi na základní filozofické otázky chápání světa a dávalo společnosti řád.... | cs_CZ |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990007303100106986 | |