Zobrazit minimální záznam

Space (in) film: theoretical conceptions of space from reality to intermedia
dc.contributor.advisorHanáková, Petra
dc.creatorSvatoňová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-03-30T15:53:26Z
dc.date.available2017-03-30T15:53:26Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/7379
dc.description.abstractJako cíl mé práce jsem si určila sledování vztahu filmu a prostoru. Obsáhlé téma se rozprostírá do velké šíře, stejně jako prostor samotný obklopuje veškerou lidskou existenci. Věnovala jsem se mapování oblastí, které se dotýkají vytčené problematiky, ukázala možné přístupy k tomuto tématu, rozprostřela síť otázek a nastínila, které oblasti by bylo možné dále zkoumat. Prošla jsem tedy cestu, kterou lze názorně ilustrovat na tomto schématu: Moje bádání začalo na obecné rovině, která sleduje prostor jako takový, jako universum, ale i jako základní podmínku lidského života. Žitý prostor je prvotní entitou, ke které je potřeba se vymezovat, kterou je stále nutné mapovat pro každodenní orientaci, poznávat pro potvrzení své vlastní existence. Aby bylo možné prostor obývat, je nutné, se ho jistým způsobem zmocňovat. Cílem mocenských snah člověka, je pak podřídit okolní prostor svým potřebám, nikoli přizpůsobit svůj život prostoru. Pokud se tyto zájmy přenesou do abstraktní roviny, usílí o ovládnutí prostoru je realizováno nápodobou žité reality. Prostor je tedy nejen podmínkou fyzického života, ale přesahuje i do světa imaginace, obraz reality je transformován mimetickými uměními. Lidské snahy o fixaci života vytvořením jeho záznamu se od samého počátku netýkaly pouze prostoru. Nápodoba a transformace probíhala i...cs_CZ
dc.description.abstractFILOZOFICKÁ FAKULTA UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE KATEDRA FILMOVÉ VĚDY PROSTOR (VE) FILMU teoretické koncepce prostoru od reality k intermedialitě Diplomová práce VEDOUCÍ PRÁCE KATEŘINA SVATOŇOVÁ PhDr. PETRA HANÁKOVÁ, Ph.D. PRAHA 2006 2 Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně s využitím uvedených pramenů. Upřímně děkuji1 Petře Hanákové, Ph.D. za velice moudré a inspirativní vedení napříč časoprostorem a svému otci za to, že tato procházka od reality k intermedialitě mohla být takto příjemná. 1 Stejně jako není možné uchopit problematiku prostoru v celé jeho šíři na rozměru diplomové práce, není ani adekvátní a zcela výstižné takto strohé poděkování... 3 OBSAH: Úvod I. Záměry a cíle diplomové práce. Struktura tématu 5 II. Metody a současný stav bádání 10 Prostor a jeho možná vymezení I. Žitý prostor 12 I.1. Filozofické koncepce prostoru 19 I.2. Prostor jako antropologická kategorie a jeho vnímání 22 I.3. Problematika času a prostoru v jednotlivých teoretických konceptech 31 II. Mimetický prostor 38 II.1. Transformace prostoru médiem a jeho abstraktní chápání 39 II.1.1. Prostor díla 48 I.1.2. Prostor v díle 65 II.2. Problematika času a prostoru v mimetických uměních 74 Prostor jako komunikace, prostor jako narace III.1. Vývoj naratologických konceptů směrem k prostorovosti 91 III.2. Prostor...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleProstor (ve) filmu: teoretické koncepce prostoru od reality k intermedialitěcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-09-22
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId27399
dc.title.translatedSpace (in) film: theoretical conceptions of space from reality to intermediaen_US
dc.contributor.refereeBílek, Petr
dc.identifier.aleph000733541
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Cinema Studiesen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Filmová vědacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Filmová vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Cinema Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJako cíl mé práce jsem si určila sledování vztahu filmu a prostoru. Obsáhlé téma se rozprostírá do velké šíře, stejně jako prostor samotný obklopuje veškerou lidskou existenci. Věnovala jsem se mapování oblastí, které se dotýkají vytčené problematiky, ukázala možné přístupy k tomuto tématu, rozprostřela síť otázek a nastínila, které oblasti by bylo možné dále zkoumat. Prošla jsem tedy cestu, kterou lze názorně ilustrovat na tomto schématu: Moje bádání začalo na obecné rovině, která sleduje prostor jako takový, jako universum, ale i jako základní podmínku lidského života. Žitý prostor je prvotní entitou, ke které je potřeba se vymezovat, kterou je stále nutné mapovat pro každodenní orientaci, poznávat pro potvrzení své vlastní existence. Aby bylo možné prostor obývat, je nutné, se ho jistým způsobem zmocňovat. Cílem mocenských snah člověka, je pak podřídit okolní prostor svým potřebám, nikoli přizpůsobit svůj život prostoru. Pokud se tyto zájmy přenesou do abstraktní roviny, usílí o ovládnutí prostoru je realizováno nápodobou žité reality. Prostor je tedy nejen podmínkou fyzického života, ale přesahuje i do světa imaginace, obraz reality je transformován mimetickými uměními. Lidské snahy o fixaci života vytvořením jeho záznamu se od samého počátku netýkaly pouze prostoru. Nápodoba a transformace probíhala i...cs_CZ
uk.abstract.enFILOZOFICKÁ FAKULTA UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE KATEDRA FILMOVÉ VĚDY PROSTOR (VE) FILMU teoretické koncepce prostoru od reality k intermedialitě Diplomová práce VEDOUCÍ PRÁCE KATEŘINA SVATOŇOVÁ PhDr. PETRA HANÁKOVÁ, Ph.D. PRAHA 2006 2 Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně s využitím uvedených pramenů. Upřímně děkuji1 Petře Hanákové, Ph.D. za velice moudré a inspirativní vedení napříč časoprostorem a svému otci za to, že tato procházka od reality k intermedialitě mohla být takto příjemná. 1 Stejně jako není možné uchopit problematiku prostoru v celé jeho šíři na rozměru diplomové práce, není ani adekvátní a zcela výstižné takto strohé poděkování... 3 OBSAH: Úvod I. Záměry a cíle diplomové práce. Struktura tématu 5 II. Metody a současný stav bádání 10 Prostor a jeho možná vymezení I. Žitý prostor 12 I.1. Filozofické koncepce prostoru 19 I.2. Prostor jako antropologická kategorie a jeho vnímání 22 I.3. Problematika času a prostoru v jednotlivých teoretických konceptech 31 II. Mimetický prostor 38 II.1. Transformace prostoru médiem a jeho abstraktní chápání 39 II.1.1. Prostor díla 48 I.1.2. Prostor v díle 65 II.2. Problematika času a prostoru v mimetických uměních 74 Prostor jako komunikace, prostor jako narace III.1. Vývoj naratologických konceptů směrem k prostorovosti 91 III.2. Prostor...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990007335410106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV