Vítězslav Novák - Ranoša. Balada pro smíšený sbor a orchestr na slova moravské lidové poezie, op. 19, 1
Vítězslav Novák - Ranoša. Ballad for Mixed Chorus and Orchestra on Words of Moravian Folk Verses, Op. 19, 1
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73529Identifikátory
SIS: 151611
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Myslivcová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
4. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vítězslav Novák, Ranoša, Balada na slova moravské lidové poezie op. 19, lidová baladaKlíčová slova (anglicky)
Vítězslav Novák, Ranoša, Ballads on Words of Moravian Folk Verses Op. 19, folk balladPředmětem této bakalářské práce je balada Ranoša, jejíž původní lidový text využil skladatel Vítězslav Novák při kompozici Balad na slova lidové poezie moravské op. 19. Cílem práce je především shromáždění pramenů umožňujících hlubší poznání díla a následně analýza hudební a textové složky. Co se týče studia pramenů, těžištěm je práce s prameny notovými, dále pak korespondencí a ohlasy v dobovém hudebně zaměřeném tisku. Nedílnou součástí je práce s lidovým textem, popis žánru lidové balady a pátrání po původu textu balady Ranoša v písňových sbírkách domácích i zahraničních. V hudební analýze se zabývám verzí skladby pro čtyřruční klavír, kterou porovnávám s verzí orchestrální.
The topic of this Bachelor thesis is the ballad "Ranoša". Composer Vítězslav Novák used this originally folk text in his composition Ballads on Words of Moravian Folk Poetry, op. 19. The objective of this work is primarily a gathering of sources enabling a deeper understanding of the work and a subsequent analysis of the musical and textual components. Regarding the study of sources, the work focuses mainly on musical sources, then on correspondence and reviews in the contemporary music-oriented press. Integral parts of this thesis are the work with folk text, the description of the genre of the folk ballad and the search for the origin of the ballad "Ranoša" in song collections at home and abroad. The musical analysis deals with the version of the composition for piano four hands, which is compared with the orchestral version.