Film jako medium. Pohyblivé obrazy jako klíč k nadsmyslovému vnímání v období modernity
Movie as a medium. The moving pictures as a key to transcendental perception
dc.contributor.advisor
Hanáková, Petra
dc.creator
Muziková, Martina
dc.date.accessioned
2017-03-30T15:26:47Z
dc.date.available
2017-03-30T15:26:47Z
dc.date.issued
2006
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7243
dc.description.abstract
Předmětem mé diplomové práce je zkoumání filmu jako specifického media, jemuž je přisuzována možnost navodit v určitých případech až nadsmyslové vnímání. Cílem mého výzkumu je popsat na základě dobových teorií a reflexí výzkumu např. tzv. paobrazu, hypnózy a podobných fenoménů tento význačný aspekt filmu (tj. možný přesun do jiné roviny vnímání), který bývá v současných přístupech opomíjen. Svoji práci záměrně vymezuji přelomem 19. a 20. století (byť s dalšími širšími aktualizačními přesahy), dobou formování moderního diváctví a hledání souvislostí mezi fotografií/filmem a možnostmi nadsmyslového vnímání a zároveň výzkumy podvědomí. Na základě reflexí v dobové okultní literatuře, znovu se vynořujících zpráv o výzkumech funkce oka, soudobých přednášek o hypnóze, dobové beletrie, spiritistických protokolů apod., a za použití metod vycházejících z tzv. nové filmové historie práce směřuje k rozkrytí filmových kódů a postupů, které automaticky dokáží navodit v divákovi stavy rozšířeného či změněného vědomí. Tyto aspekty jsou často dobově významně reflektovány ve svém manipulačním potenciálu (viz expresionistické filmy s motivem somnambulismu, popř. Meyrinkův román Dum alchymistilv, naznačující téma kolektivního ovládání diváků filmovým médiem). Širší dobové kontexty filmu a soudobé úvahy o hypnóze, spiritismu,...
cs_CZ
dc.language
Čeština
cs_CZ
dc.language.iso
cs_CZ
dc.publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta
cs_CZ
dc.title
Film jako medium. Pohyblivé obrazy jako klíč k nadsmyslovému vnímání v období modernity
cs_CZ
dc.type
diplomová práce
cs_CZ
dcterms.created
2006
dcterms.dateAccepted
2006-09-22
dc.description.department
Katedra filmových studií
cs_CZ
dc.description.department
Film Studies Department
en_US
dc.description.faculty
Faculty of Arts
en_US
dc.description.faculty
Filozofická fakulta
cs_CZ
dc.identifier.repId
27307
dc.title.translated
Movie as a medium. The moving pictures as a key to transcendental perception
en_US
dc.contributor.referee
Czesany Dvořáková, Tereza
dc.identifier.aleph
000659726
thesis.degree.name
Mgr.
thesis.degree.level
magisterské
cs_CZ
thesis.degree.discipline
Cinema Studies
en_US
thesis.degree.discipline
Filmová věda
cs_CZ
thesis.degree.program
Theory and History of Art and Culture
en_US
thesis.degree.program
Obecná teorie a dějiny umění a kultury
cs_CZ
uk.thesis.type
diplomová práce
cs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs
Filozofická fakulta::Katedra filmových studií
cs_CZ
uk.taxonomy.organization-en
Faculty of Arts::Film Studies Department
en_US
uk.faculty-name.cs
Filozofická fakulta
cs_CZ
uk.faculty-name.en
Faculty of Arts
en_US
uk.faculty-abbr.cs
FF
cs_CZ
uk.degree-discipline.cs
Filmová věda
cs_CZ
uk.degree-discipline.en
Cinema Studies
en_US
uk.degree-program.cs
Obecná teorie a dějiny umění a kultury
cs_CZ
uk.degree-program.en
Theory and History of Art and Culture
en_US
thesis.grade.cs
Dobře
cs_CZ
thesis.grade.en
Good
en_US
uk.abstract.cs
Předmětem mé diplomové práce je zkoumání filmu jako specifického media, jemuž je přisuzována možnost navodit v určitých případech až nadsmyslové vnímání. Cílem mého výzkumu je popsat na základě dobových teorií a reflexí výzkumu např. tzv. paobrazu, hypnózy a podobných fenoménů tento význačný aspekt filmu (tj. možný přesun do jiné roviny vnímání), který bývá v současných přístupech opomíjen. Svoji práci záměrně vymezuji přelomem 19. a 20. století (byť s dalšími širšími aktualizačními přesahy), dobou formování moderního diváctví a hledání souvislostí mezi fotografií/filmem a možnostmi nadsmyslového vnímání a zároveň výzkumy podvědomí. Na základě reflexí v dobové okultní literatuře, znovu se vynořujících zpráv o výzkumech funkce oka, soudobých přednášek o hypnóze, dobové beletrie, spiritistických protokolů apod., a za použití metod vycházejících z tzv. nové filmové historie práce směřuje k rozkrytí filmových kódů a postupů, které automaticky dokáží navodit v divákovi stavy rozšířeného či změněného vědomí. Tyto aspekty jsou často dobově významně reflektovány ve svém manipulačním potenciálu (viz expresionistické filmy s motivem somnambulismu, popř. Meyrinkův román Dum alchymistilv, naznačující téma kolektivního ovládání diváků filmovým médiem). Širší dobové kontexty filmu a soudobé úvahy o hypnóze, spiritismu,...
cs_CZ
uk.file-availability
V
uk.publication.place
Praha
cs_CZ
uk.grantor
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií