Reálie v učebnicích češtiny pro cizince z pohledu rozvoje interkulturní kompetence
Life and Institutions in Czech Textbooks for Foreigners in Terms of Development of Intercultural Competence
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71247Identifiers
Study Information System: 147235
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Consultant
Šormová, Kateřina
Referee
Saicová Římalová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
15. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
interkulturní kompetence, reálie, kultura, učebnice češtiny pro cizince, Prahová úroveň - čeština jako cizí jazykKeywords (English)
Intercultural competence, Life and Institutions, Culture, Textbooks of Czech language for Foreigners, Threshold level - Czech as a foreign languageReálie jsou jednou z klíčových složek každé kultury. Interkulturní kompetence je nezbytná pro úspěšnou komunikaci mezi odlišnými kulturami. Výuka reálií a rozvíjení interkulturní kompetence by tak měly být nepostradatelnou součástí výuky češtiny jako cizího jazyka. Diplomová práce na základě analýzy zkoumá, jak jsou české reálie zpracovány ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Na základě analýzy je výstupem práce nejen podrobné zmapování reálií vyskytujících se v učebnicích češtiny pro cizince, ale také formulace zásadních zjištění na základě předem stanovených výzkumných otázek. Analýza učebnic se opírá o teoretické poznatky, jež jsou na základě odborné literatury představeny v první části práce a které tvoří potřebná východiska pro vypracování výzkumné části. Klíčová slova interkulturní kompetence, reálie, kultura, učebnice češtiny pro cizince, Prahová úroveň - čeština jako cizí jazyk
Life and Institutions are some of the key factors of any culture. When it comes to successful communication with other cultures, Intercultural competence is crucial. The study of Life and Institutions should therefore by a mandatory part of teaching Czech as a foreign language. Based on extensive analysis, the thesis examines how Czech Life and Institutions are portrayed in select textbooks for foreigners reaching level B1 of the Common European Framework of Reference for Languages. The outcome of the thesis is not only a detailed charting of Life and Institutions found in textbooks of Czech language for foreigners, but also a set of major findings based on the initially proposed questions. The analysis of textbooks is based on theoretical findings, which are introduced in the first part of the thesis and which form the necessary framework for the research part of the thesis. Key words Intercultural competence, Life and Institutions, Culture, Textbooks of Czech language for Foreigners, Threshold level - Czech as a foreign language