Zobrazit minimální záznam

Medieval Stencil Painting in Central Europe
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorCsémyová, Eva
dc.date.accessioned2024-08-08T12:04:02Z
dc.date.available2024-08-08T12:04:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71237
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje tématu šablonové malby ve střední Evropě. Na základě rešerše odborné literatury je nastíněn současný stav bádání a technika je zasazena do širšího kontextu dekorativních postupů užívaných v období středověku. Pozornost je věnována její historii, postupu zhotovení pomůcek, způsobu jejich otiskování, typologii užívaných vzorů, otázce provádějících umělců či řemeslníků a širokým možnostem jejího uplatnění v deskové či nástěnné malbě. Hlavním předmětem zájmu diplomové práce je pak užití techniky šablonové malby a její specifika v případě polychromování plochých dřevěných stropů a mobiliáře v interiérech kostelů. Motivy užívané pro jejich dekorování jsou zhodnoceny z hlediska ikonografie, posouzena je i možnost existence celkového ikonografického programu. Druhá část diplomové práce je tvořena katalogem lokalit s výskytem šablonové malby užité k dekorování plochých stropů nebo mobiliáře v České, Slovenské a Polské republice. Klíčová slova středověké umění, šablonová malba, střední Evropa, dřevěné ploché stropy, mobiliář, polychromie, ikonografiecs_CZ
dc.description.abstractThis thesis focuses on the topic of stencil painting in Central Europe. Based on the review of literature the current state of research is described and the technology is placed in the broader context of the decorative techniques used in the Middle Ages. Attention is paid to the history, process of making of the templates, method of their printing, the typology of used designs, the question of performing artists or craftsmen and wide possibilities of its application for the panel or mural paintings. The main focus of the thesis is the use of stencil painting and its specifics in the case of use for the polychrome of flat wooden ceilings and mobiliary in the churches interiors. The motifs used for their decoration are examined with regard to iconography, considered is also the possibility of the existence of overall iconographic program. The second part of the thesis consists of a catalogue with locations, where the stencil paintings have been used for decoration of flat ceilings or mobiliary in Czech, Slovak and Polish Republic. Keywords medieval art, stencil painting, ornament, Central Europe, wooden flat ceilings, mobiliary, polychrome, iconographyen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmedieval arten_US
dc.subjectstencil paintingen_US
dc.subjectornamenten_US
dc.subjectCentral Europeen_US
dc.subjectwooden flat ceilingsen_US
dc.subjectmobiliary,polychromeen_US
dc.subjecticonographyen_US
dc.subjectstředověké uměnícs_CZ
dc.subjectšablonová malbacs_CZ
dc.subjectstřední Evropacs_CZ
dc.subjectdřevěné ploché stropycs_CZ
dc.subjectmobiliář,polychromiecs_CZ
dc.subjectikonografiecs_CZ
dc.titleStředověká šablonová malba ve střední Evropěcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-16
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId135894
dc.title.translatedMedieval Stencil Painting in Central Europeen_US
dc.contributor.refereeHlaváčková, Jana Hana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArt Historyen_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enArt Historyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje tématu šablonové malby ve střední Evropě. Na základě rešerše odborné literatury je nastíněn současný stav bádání a technika je zasazena do širšího kontextu dekorativních postupů užívaných v období středověku. Pozornost je věnována její historii, postupu zhotovení pomůcek, způsobu jejich otiskování, typologii užívaných vzorů, otázce provádějících umělců či řemeslníků a širokým možnostem jejího uplatnění v deskové či nástěnné malbě. Hlavním předmětem zájmu diplomové práce je pak užití techniky šablonové malby a její specifika v případě polychromování plochých dřevěných stropů a mobiliáře v interiérech kostelů. Motivy užívané pro jejich dekorování jsou zhodnoceny z hlediska ikonografie, posouzena je i možnost existence celkového ikonografického programu. Druhá část diplomové práce je tvořena katalogem lokalit s výskytem šablonové malby užité k dekorování plochých stropů nebo mobiliáře v České, Slovenské a Polské republice. Klíčová slova středověké umění, šablonová malba, střední Evropa, dřevěné ploché stropy, mobiliář, polychromie, ikonografiecs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the topic of stencil painting in Central Europe. Based on the review of literature the current state of research is described and the technology is placed in the broader context of the decorative techniques used in the Middle Ages. Attention is paid to the history, process of making of the templates, method of their printing, the typology of used designs, the question of performing artists or craftsmen and wide possibilities of its application for the panel or mural paintings. The main focus of the thesis is the use of stencil painting and its specifics in the case of use for the polychrome of flat wooden ceilings and mobiliary in the churches interiors. The motifs used for their decoration are examined with regard to iconography, considered is also the possibility of the existence of overall iconographic program. The second part of the thesis consists of a catalogue with locations, where the stencil paintings have been used for decoration of flat ceilings or mobiliary in Czech, Slovak and Polish Republic. Keywords medieval art, stencil painting, ornament, Central Europe, wooden flat ceilings, mobiliary, polychrome, iconographyen_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonPřílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.cs
uk.embargo.reasonThe annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.en
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990018536710106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV