Speech and Characters in Sir Walter Scott's Waverley and The Heart of Mid-Lothian
Řeč a postavy v románech Waverley a The Heart of Mid-Lothian
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69850Identifikátory
SIS: 138584
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Clark, Colin Steele
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Nizozemský jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Walter Scott, The Heart of Mid-Lothian, Waverley, řeč, postavy, různořečí, dialekt, Skotsko charakterizace, Bachtin, BurnsKlíčová slova (anglicky)
Walter Scott, The Heart of Mid-Lothian, Waverley, speech, characters, heteroglossia, dialect, Scotland, characterization, Bakhtin, Burnsv češtině Tato bakalářská práce se skládá zejména z analýzy dvou románů Sira Waltera Scotta ve světle teorií Michaila M. Bachtina. Rozebíranými romány jsou Waverley a Srdce Edinburku, které jsou krátce srovnány také s poezií Roberta Burnse. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem se v románech používá přímá řeč a jak její použití pomáhá při vyjádření a dokreslení cíle se kterým byly psány. Rozdílné cíle obou knih ovlivňují rozdílný způsob použití přímé řeči: Waverley je povahou zobrazení přímé řeči spíše monologické, protože jeho cílem je představit v kladném světle důsledky revoluce příznivců Stuartovců v roce 1745. Srdce Edinburku se naopak spíše zaměřuje na vyobrazení všech rozdílných sociálních vrstev obyvatel Edinburku a proto je u něho důležitá dialogičnost. Použití různořečí také umožňuje autorovi vykreslit různé pohledy na určité důležité historické události nebo období a dále sblížit kultury či jazyky, které se zdají být nepříbuzné a cizí tím, že každý z nich reprezentuje jejich vlastním jazykem. Tento postup také pomáhá překonávat zažité stereotypy a předsudky.
in English The following bachelor thesis is primarily an analysis of two works of Sir Walter Scott: Waverley and The Heart of Mid-Lothian in the light of the theory of Mikhail M. Bakhtin with a marginal consideration of the poetry of Robert Burns. The aim was to find out what is the nature of the use of direct speech in both novels and how does it help to promote the aim with which the books were written. The respective aims of both books affect the nature of the use of direct speech: because its aim is to portray the consequences of the Jacobite rebellion of 1745 in a positive light, Waverley is therefore to a large extent single-voiced. The Heart of Mid-Lothian is on the other hand mostly double-voiced because it is focused on showing all the different social groups of Edinburgh. The use of heteroglossia also allows the author to show a historically important event from many different perspectives and it enables to bridge the differences between regions, cultures, languages and different time periods. Such an approach also helps to overcome stereotypes and prejudices.