Zobrazit minimální záznam

Trojan Destinies (τυγχάνω and τεύχω in the oldest Greek epos)
dc.contributor.advisorFischerová, Sylva
dc.creatorRoreitner, Robert
dc.date.accessioned2017-05-27T06:46:01Z
dc.date.available2017-05-27T06:46:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68464
dc.description.abstractTato práce si klade za cíl představit ideu osudu ztvárněnou v Homérově Íliadě. Ideou je přitom míněno to, co dává jednotu zdánlivě nesoudržným představám (1) osudu jako smrti a jako životního určení; (2) osudu jako daného údělu a jako působící moci; (3) osudu, jako toho, co člověk utváří, a jako toho, co ho potkává. Tato trojí významová polarita je zkoumána na dvou úrovních: (a) výstavby eposu (jak jsou osudy v básni ztvárněny) a (b) homérských výrazů pro osud (jak se o něm v básni mluví). Obojí bylo mnohokrát, a z různých perspektiv, pojednáno v dosavadní sekundární literatuře. Ani v jednom případě proto předkládaná práce neusiluje o vyčerpávající rozbor. Z hlediska výstavby se zaměřuje na roli, kterou ve struktuře eposu hraje rozhodnutí, a zejména pak na způsob, kterým se různá rozhodnutí mnoha postav začleňují do jednoty vyprávění. Mezi obvykle zkoumanými výrazy se podrobně věnuje jen dvěma nejvýznamnějším, μοῖρα a αἶσα, zároveň však zohledňuje i dvojici sloves τεύχω a τυγχάνω, kterým v této souvislosti dosud nebyla věnována pozornost. S využitím poznatků formálně-literárních studií posledních desetiletí se práce vrací k pozapomenuté otázce 19. století po "jedinečné povaze" homérského osudu. Narozdíl od historického přístupu "analytického" proudu exegeze, převažujícího ve 20. století, resp....cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this study is to introduce the idea of fate present in Homer's Iliad. By "idea" is meant what gives the unity to apparently incoherent views (1) of fate as death and life's content; (2) of fate as a given lot and a power; (3) of fate as what is shaped by men, and what meets them. This triple polarity of meaning is explored on two levels: (a) the level of construction of the epic (how the fates are represented in the poem) and (b) the level of the Homeric expressions for fate (how the characters and the narrator talk about it). Both subjects have been treated many times and from various perspectives in the existing secondary literature. That's why this study does in neither case aim at an exhausting analysis. As for the construction of the epic, it focuses on the role played in its structure by decision, and especially on how the various decisions of different characters are integrated into the unity of narration. Among the expressions that are standardly envisaged it treats in some detail only the two most important, i.e. μοῖρα and αἶσα, although at the same time it considers also two verbs, τεύχω and τυγχάνω , to which the due attention has not yet been paid. Exploiting the results of formal-literary studies of the last decades this study returns back to a question formulated in the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectosudcs_CZ
dc.subjectrozhodnutícs_CZ
dc.subjectválkacs_CZ
dc.subjecteposcs_CZ
dc.subjectHomércs_CZ
dc.subjectÍliascs_CZ
dc.subjectfateen_US
dc.subjectdecisionen_US
dc.subjectwaren_US
dc.subjectepicen_US
dc.subjectHomeren_US
dc.subjectIliaden_US
dc.titleTrojské osudy (τυγχάνω a τεύχω v nejstarším řeckém eposu)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-10
dc.description.departmentInstitute for Greek and Latin Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav řeckých a latinských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId148584
dc.title.translatedTrojan Destinies (τυγχάνω and τεύχω in the oldest Greek epos)en_US
dc.contributor.refereeChlup, Radek
dc.identifier.aleph001852025
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofie - Starořečtinacs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophy - Classical Greeken_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav řeckých a latinských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute for Greek and Latin Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofie - Starořečtinacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophy - Classical Greeken_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce si klade za cíl představit ideu osudu ztvárněnou v Homérově Íliadě. Ideou je přitom míněno to, co dává jednotu zdánlivě nesoudržným představám (1) osudu jako smrti a jako životního určení; (2) osudu jako daného údělu a jako působící moci; (3) osudu, jako toho, co člověk utváří, a jako toho, co ho potkává. Tato trojí významová polarita je zkoumána na dvou úrovních: (a) výstavby eposu (jak jsou osudy v básni ztvárněny) a (b) homérských výrazů pro osud (jak se o něm v básni mluví). Obojí bylo mnohokrát, a z různých perspektiv, pojednáno v dosavadní sekundární literatuře. Ani v jednom případě proto předkládaná práce neusiluje o vyčerpávající rozbor. Z hlediska výstavby se zaměřuje na roli, kterou ve struktuře eposu hraje rozhodnutí, a zejména pak na způsob, kterým se různá rozhodnutí mnoha postav začleňují do jednoty vyprávění. Mezi obvykle zkoumanými výrazy se podrobně věnuje jen dvěma nejvýznamnějším, μοῖρα a αἶσα, zároveň však zohledňuje i dvojici sloves τεύχω a τυγχάνω, kterým v této souvislosti dosud nebyla věnována pozornost. S využitím poznatků formálně-literárních studií posledních desetiletí se práce vrací k pozapomenuté otázce 19. století po "jedinečné povaze" homérského osudu. Narozdíl od historického přístupu "analytického" proudu exegeze, převažujícího ve 20. století, resp....cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this study is to introduce the idea of fate present in Homer's Iliad. By "idea" is meant what gives the unity to apparently incoherent views (1) of fate as death and life's content; (2) of fate as a given lot and a power; (3) of fate as what is shaped by men, and what meets them. This triple polarity of meaning is explored on two levels: (a) the level of construction of the epic (how the fates are represented in the poem) and (b) the level of the Homeric expressions for fate (how the characters and the narrator talk about it). Both subjects have been treated many times and from various perspectives in the existing secondary literature. That's why this study does in neither case aim at an exhausting analysis. As for the construction of the epic, it focuses on the role played in its structure by decision, and especially on how the various decisions of different characters are integrated into the unity of narration. Among the expressions that are standardly envisaged it treats in some detail only the two most important, i.e. μοῖρα and αἶσα, although at the same time it considers also two verbs, τεύχω and τυγχάνω , to which the due attention has not yet been paid. Exploiting the results of formal-literary studies of the last decades this study returns back to a question formulated in the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav řeckých a latinských studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990018520250106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV