Zobrazit minimální záznam

POSSIBILITIES OF DYSLEXIA ASSESSMENT IN THE ADULT POPULATION
dc.creatorJira, František
dc.date.accessioned2021-03-26T10:33:47Z
dc.date.available2021-03-26T10:33:47Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66481
dc.description.abstractNázev rigorózní práce: MOŽNOSTI DIAGNOSTIKY DYSLEXIE V POPULACI DOSPĚLÝCH Autor: Mgr. František Jira Konzultantka: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na problematiku dyslexie v populaci dospělých, zejména u studentů a absolventů vysokých škol, a zkoumá možnosti její diagnostiky. Platforma rigorózní práce spočívá v teoretické části, která ve třech kapitolách pojednává o dyslexii všeobecně (pojem, definice, výskyt, příčiny, příznaky, teoretické přístupy ke studiu), o dyslexii u dospělých (psychosociální kontext, studium vysoké školy, zaměstnání, rodina, běžný život) a o možnostech diagnostiky dyslexie v populaci dospělých (detekce dyslexie v procesu psychologického vyšetření, vybrané metody diagnostiky dyslexie u dospělých osob v České republice a v zahraničí). Empirická část pak čerpá z této názorové základny myšlenku výzkumného projektu. Účastníky studie byli uchazeči, studenti a absolventi vysokých škol. Vzorek výzkumu se skládal především ze studentů Univerzity Karlovy v Praze a Českého vysokého učení technického v Praze. Ke sběru dat bylo použito sebeposuzovacího dotazníku a testů speciálních a kombinovaných schopností. Záměrem výzkumu bylo ověřit funkčnost vybraných psychodiagnostických metod pro diagnostiku dyslexie v populaci dospělých osob a zjistit, zda by tyto...cs_CZ
dc.description.abstractRigorous thesis: POSSIBILITIES OF DYSLEXIA ASSESSMENT IN THE ADULT POPULATION Author: Mgr. František Jira Supervisor: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRACT This work focuses on problems of dyslexia in the adult population, especially among university students and graduates, and explores the possibilities of its assessment. The starting point of the thesis lies in its theoretical part, which first introduces the topic of dyslexia on a more general level (concept, definition, incidence, causes, symptoms, theoretical approaches to the study), second considers dyslexia in adults (psychosocial context, unoiversity study, work, family, common life) and finally talks about possibilities of dyslexia assessment in the adult population (detection of dyslexia in the process of psychological evaluation, selected methods for the diagnosis of dyslexia in adults in the Czech Republic and abroad). The empirical part of this thesis bases the basic idea of the research project on the theoretical background of the first part. Participants in the study were university applicants, students, and graduates. Research sample consisted primarily of students of Charles University in Prague and the Czech Technical University in Prague. The data collection was carried via a self- evaluation questionnaire and tests of special...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectspecific developmental learning disabilitiesen_US
dc.subjectdyslexiaen_US
dc.subjectdyslexia assessment in the adult populationen_US
dc.subjectself-report questionnaireen_US
dc.subjecttest of silent reading comprehensionen_US
dc.subjecttest of visual perceptionen_US
dc.subjectspecifické vývojové poruchy učenícs_CZ
dc.subjectdyslexiecs_CZ
dc.subjectdiagnostika dyslexie v populaci dospělých osobcs_CZ
dc.subjectsebeposuzovací dotazníkcs_CZ
dc.subjecttest tichého čtení s porozuměnímcs_CZ
dc.subjecttest zrakové percepcecs_CZ
dc.titleMožnosti diagnostiky dyslexie v populaci dospělýchcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-11-12
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId126944
dc.title.translatedPOSSIBILITIES OF DYSLEXIA ASSESSMENT IN THE ADULT POPULATIONen_US
dc.contributor.refereeMertin, Václav
dc.contributor.refereeStehlík, Luděk
dc.identifier.aleph001866189
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNázev rigorózní práce: MOŽNOSTI DIAGNOSTIKY DYSLEXIE V POPULACI DOSPĚLÝCH Autor: Mgr. František Jira Konzultantka: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na problematiku dyslexie v populaci dospělých, zejména u studentů a absolventů vysokých škol, a zkoumá možnosti její diagnostiky. Platforma rigorózní práce spočívá v teoretické části, která ve třech kapitolách pojednává o dyslexii všeobecně (pojem, definice, výskyt, příčiny, příznaky, teoretické přístupy ke studiu), o dyslexii u dospělých (psychosociální kontext, studium vysoké školy, zaměstnání, rodina, běžný život) a o možnostech diagnostiky dyslexie v populaci dospělých (detekce dyslexie v procesu psychologického vyšetření, vybrané metody diagnostiky dyslexie u dospělých osob v České republice a v zahraničí). Empirická část pak čerpá z této názorové základny myšlenku výzkumného projektu. Účastníky studie byli uchazeči, studenti a absolventi vysokých škol. Vzorek výzkumu se skládal především ze studentů Univerzity Karlovy v Praze a Českého vysokého učení technického v Praze. Ke sběru dat bylo použito sebeposuzovacího dotazníku a testů speciálních a kombinovaných schopností. Záměrem výzkumu bylo ověřit funkčnost vybraných psychodiagnostických metod pro diagnostiku dyslexie v populaci dospělých osob a zjistit, zda by tyto...cs_CZ
uk.abstract.enRigorous thesis: POSSIBILITIES OF DYSLEXIA ASSESSMENT IN THE ADULT POPULATION Author: Mgr. František Jira Supervisor: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRACT This work focuses on problems of dyslexia in the adult population, especially among university students and graduates, and explores the possibilities of its assessment. The starting point of the thesis lies in its theoretical part, which first introduces the topic of dyslexia on a more general level (concept, definition, incidence, causes, symptoms, theoretical approaches to the study), second considers dyslexia in adults (psychosocial context, unoiversity study, work, family, common life) and finally talks about possibilities of dyslexia assessment in the adult population (detection of dyslexia in the process of psychological evaluation, selected methods for the diagnosis of dyslexia in adults in the Czech Republic and abroad). The empirical part of this thesis bases the basic idea of the research project on the theoretical background of the first part. Participants in the study were university applicants, students, and graduates. Research sample consisted primarily of students of Charles University in Prague and the Czech Technical University in Prague. The data collection was carried via a self- evaluation questionnaire and tests of special...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantMorávková Krejčová, Lenka
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990018661890106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV