Analýza krizové komunikace maloobchodních řetězců
Analysis of Crisis Communication in Retail Chains
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65607Identifikátory
SIS: 145568
Kolekce
- Kvalifikační práce [6814]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marcelli, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
18. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pragmatika, řečové akty, konverzační maximy, argumentace, krizová komunikace, potravinová kauza, tisková zprávaKlíčová slova (anglicky)
pragmatics, speech acts, cooperative principles, argumentation, crisis communication, food affair, press releaseTato diplomová práce se zabývá analýzou krizové komunikace maloobchodních potravinářských řetězců s použitím pragmatických lingvistických metod. V teoretické části se zabývám teorií řečových aktů z pohledu Johna L. Austina a Emila Benvenista, teorií konverzačních maxim Paula Grice a teorií argumentace. Všechny tyto postupy používám při analýze tiskových zpráv vydaných obchodními řetězci v případě potravinové kauzy. Zajímá mě tedy, jakým způsobem autoři tyto nástroje v tiskových zprávách používají za účelem co nejefektivnější krizové komunikace, která má zajistit vysvětlení nastalé krizové situace a má předejít ztrátě zákazníků a dobrého jména společnosti. Zaměřím se také na nejčastější chyby, kterých se autoři tiskových zpráv dopouštějí. Cílem diplomové práce je zjistit, zda je napříč různými komunikovanými krizovými tématy možné nalézt nějaké opakující se mechanismy. Výchozí hlavní hypotézou je totiž domněnka, že přestože se liší komunikované krizové situace, používané argumentační postupy jsou si v jednotlivých zprávách velmi podobné a často se opakují. Klíčová slova: pragmatika, řečové akty, konverzační maximy, argumentace, krizová komunikace, potravinová kauza, tisková zpráva.
This diploma thesis focuses on an analysis of crisis communication in food retail chains, using pragmatic linguistic methods. In the theoretical part I deal with speech acts theory from the viewpoint of John L. Austin and Emile Benveniste, Grice's Cooperative Principles and the Theory of Argumentation. I use all these methods in analyzing press releases published by retail chains in the case of a negative food affair. I am therefore interested in the way those linguistic tools are used by the authors in the press releases in order to communicate most effectively in a time of crisis, so as to prevent the loss of either costumers or the good name of the company. I will also focus on the most frequent mistakes made by the authors of press releases. The aim of my thesis is to find out whether it is possible to find some repetitive mechanisms used in the communication of different crisis topics. The main hypothesis is that although there are different crisis situations which need to be communicated, communication methods used in individual press releases are similar and they often recur. Key words: pragmatics, speech acts, cooperative principles, argumentation, crisis communication, food affair, press release.