Analýza nákupního chování ve vztahu k elektromobilům
Analysis of Buying Behavior of Electric Vehicles
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62605Identifikátory
SIS: 138613
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Vinopal, Jiří
Oponent práce
Vlček, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
24. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
elektromobil, nákupní chování, teorie difuze inovací, teorie vysvětlující chování, kvalitativní sociologické šetření, kvantitativní sociologické šetřeníKlíčová slova (anglicky)
electric vehicles, consumer behaviour, theory of diffusion of innovations, theories explaining behavior, qualitative sociological survey, quantitative sociological surveyDiplomová práce se zabývá nákupním chováním ve vztahu k elektromobilům. Nejdříve jsem stručně vymezila problematiku alternativně poháněných vozidel a popsala jsem, jak jsou tato vozidla podporována Evropskou unií. Dále jsem se věnovala teoretickým východiskům, na která bylo dále navázáno. Poté byla sestavena rešerše literatury, na kterou navazovalo kvalitativní a kvantitativní šetření. Výsledky byly porovnány s výsledky z mezinárodních výzkumných projektů. Na základě teorie difuze inovací hodnotím vlastníky elektromobilů, kteří se zúčastnili kvalitativního šetření jako inovátory nebo jako první osvojitele, takže pro ně byly technické znalosti velmi důležité. Interpersonální vztahy jsou důležitější pro pozdější osvojitele, protože díky nim mohou kompenzovat menší znalosti. Podle výsledků kvalitativního šetření má na rozhodování o koupi elektromobilu vliv povědomí (resp. znalosti, zkušenosti), dále technické charakteristiky nákupu spolu s ekonomickými faktory a také očekávané vnímání druhých. Z kvantitativního šetření na obecné populaci vyplývá, že má většina respondentů určité povědomí o elektromobilech. Často pociťují bariéry, jako je nízký dojezd, malý výběr vozidel, nedostatečná síť dobíjecích stanic a servisních míst. Elektromobily nejsou preferovány před konvenčními vozidly se spalovacím...
The thesis is focused on consumer behavior in relation to electric vehicles. In the beginning, the issue of alternatively fuelled vehicle is briefly introduced, including the explanation how this product is supported by the European Union. The next part is devoted to the theoretical background applied in the work. After the theoretical part, there is the literature review followed by both, the qualitative and the quantitative investigation. The results obtained were compared with the results stemming from international research projects. In accordance with the Theory of Diffusion of Innovations, the participants of qualitative survey were labelled as innovators or early adopters, for whom technical knowledge is more important. But on the other hand, for later adopters, the interpersonal relationship is more important, as they can compensate the lack of technical knowledge this way. As follows from the results of qualitative survey, decision-making connected with the acquisition of electric vehicles is influenced by the overall awareness (or knowledge, experience), then by technical characteristics of the purchase together with economic factors and by the perceived expectations of other people. Most of participants have some knowledge about electric vehicles. They often mention barriers preventing...