Thrácké pojetí smrti a pohřebního ritu
Thracian conception of death and funeral observance
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6125Identifikátory
SIS: 26815
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Musil, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klasická archeologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro klasickou archeologii
Datum obhajoby
1. 6. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
V této práci je snahou zmapovat vývoj pohřebního kultu thráckých kmenů a jejich pojetí posmrtného života a věcí s tím souvisejících. Pro poznání toho, jak někteří lidé pojímali smrt a jak se vlastně stavěli k faktu, že člověk umírá, se lze dívat do několika zdrojů informací. Bezesporu to jsou oblasti původu daného lidského společenství, což znamená poznání, odkud tito lidé přišli, proč a za jakých okolností, kdy a někdy také, kdo byli jejich sousedé v bývalé lokalitě a kdo se jimi stal poté. Za tím účelem účelem bylo nutno podívat se do relativně vzdálené minulosti, abychom osvětlili původ lidí, z nichž se potom Thrákové jako etnikum utvořili. Dalším zásadním zdrojem informací je náboženství a aktivity, které s ním souvisejí, obzvlášť potom kult, který je s pohřbíváním v daném společenství spojený. Zkoumat kultovní budovy, jejich okolí, nástroje používané během pohřebních rituálů a věci v hrobových inventářích, způsob pohřbu a posléze také vývoj hrobové architektury, to může odhalit vnímání těchto posledních věcí člověka.
Thracian conception of death and funeral observance remains unclear though we know many characteristics about their ways of thinking and views they had. These concepts formed their attitude to religion, cult and no less to life. One of the most spectacular expression of such beliefs are tumuli and cult buildings. lt is believed to be a sepulchre for departed - after death a tribal leader became a benefactory hero. He was believed to protect his tribe and in some cases Thracians used to attend well known sanctuaries of such heroes to engage prophecies. Of course, not all deceased became tacitly heroized ancestors but we suppose that they were buried according to such traditions (these tombs served more likely as family cult buildings, i.e. cult building at Propada). A small number of barrows was rebuilt in a cult complex as heraion, oracle etc .. They served as sanctuaries where mythical heroes (demigods) were worshiped. These sanctuaries (Sborjanovo, Miškova Niva etc.) were systematicaly planned according to Thracian principles and cosmology. Orphism and Pythagoreism partook heavily in these conceptions manifested in ground plans of tumuli and cult buildings, decoration and overal! design.