Typografie hudebních tisků Jiřího Nigrina
Typography of Jiří Nigrin's musical prints
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61199Identifikátory
SIS: 123798
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Voit, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
7. 2. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jiří Nigrin z Nigropontu, Jiří Černý z Černého Mostu, nototisk, jednolist, hudební tisky, Adam Berg, Hieronymus Andreae, Ulrich Neuber, Dietrich Gerlach, Katharina GerlachováKlíčová slova (anglicky)
Jiří Nigrin z Nigropontu, Jiří Černý z Černého Mostu, music printing, broadsheet, music prints, Adam Berg, Hieronymus Andreae, Ulrich Neuber, Dietrich Gerlach, Katharina GerlachováTato diplomová práce se věnuje předbělohorskému tiskaři Jiřímu Nigrinovi z Nigropontu se zaměřením na jeho produkci hudebních tisků. První kapitola mapuje dosavadní stav bádání k tématu Nigrinových nototisků. Dále je zde pojednáno o vývoji techniky tisku not od jeho počátků až k 16. století a o pražské produkci hudebních tisků ve 2. polovině 16. století mimo Nigrinovu oficínu. Podrobně jsou zde charakterizovány iniciálové sady, které se v Nigrinových hudebních tiscích vyskytují. Rovněž je zde předložen přehled sad pro nototisk, který zachycuje jejich nejvýraznější rysy a časové vymezení. Tyto poznatky jsou následně využity pro určení tisků, které patrně pocházejí z Nigrinovy dílny, ale u nichž tiskař dosud nebyl znám. Díky stanovenému časovému určení sad notových znaků je u nedatovaných tisků možné určit dobu vzniku. Nigrinův materiál pro nototisk je dále srovnán se zahraničními dílnami, což přibližuje pravděpodobný původ jeho tiskařského vybavení.
This thesis sets on important music printer of late sixteenth century and beginning of seventeenth century, Jiří Nigrin z Nigropontu, especially on his production of music prints. First chapter analyzes present science findings about Nigrin's prints, music printing technique from its beginning to sixteenth century and production of music prints in Prague in second half of sixteenth century beyond Nigrin's printing house. Particularly, sets of initial letters, which appear in Nigrin's music prints, are analyzed. Catalog of music printing sets is also brought forward. It shows most significant attributes along with chronological arrangement. These findings are then applied for establishing which so far unknown music prints comes from Nigrin's printing office. It is possible to mark out the undated musical prints' date of creation according to time arrangement of sets of music characters. Nigrin's material for music printing is compared with abroad printing houses afterwards. It outlines probable origin of his printing equipment.