Malířské dílo Helgy Weissové-Hoškové v 50. a 60. letech 20. století
Helga Weissova-Hoskova's paintings in 1950s and 1960s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59621Identifikátory
SIS: 90695
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Czumalo, Vladimír
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
3. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato diplomová práce se zabývá dílem malířky Helgy Hoškové Weissové v 50. a 60 letech 20. století. V úvodu autorka objasňuje předmět svého zájmu a případně problémy. Dále představuje předpoklady a východiska, z kterých pozdější tvorba Helgy Hoškové Weissové čerpala. Za zásadní zlomový okamžik v životě malířky povazuje autorka zkušenost holokaustu. Následující kapitoly chronologicky představují jednotlivá tvůrčí období malířky, v rozmezí od 50. - do konce šedesátých let. Autorka představuje cyklus kalvárie, na kterém je patrné, že v něm malířka zhodnotila jak zkušenost holokaustu, tak poučení ze studia v atelieru Emila Filly. Jako syntéza hluboké osobni zkušenosti a zároveň zhodnoceni uměleckého odkazu Emila Filly, je Kalvárie autentickým originálním dílem, ve kterém vyvrcholila její tvorba těch dvaceti let.
The thesis explores work of a painter Helga Hoskova Weissova with the emphasis on the period between 1950s and 1960s. In the introduction the author clarifies the discourse of the thesis including premises and propositions as well as a brief overview of issues related to the supporting materials and method of evaluation. Furthermore, themes and influences present in Helga Hoskova Weissova's main body of work are discussed. The author considers the experience of Holocaust to be the most significant turning point in her life which also had a transformative affect on her art work. The following chapters present in chronological order the distinct creative periods of Helga Hoskova Weissova's artwork starting with the 1950s up to the end of 1960s. The artist work culminates in the Calvary series in which the motives derived from the experience of Holocaust are noticeable along with the artistic influence of Emile Filla. As a synthesis of deep personal experience combined with Fila's influence, the Cavalry series represent an authentic and original work of art.