Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK. Z důvodu úprav fungování sytému bude systém repozitáře od 23:00 dne 24. 4. 2025 zhruba do 01:00 dne 25. 4. 2025 nedostupný. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users. The repository system will be temporarily unavailable due to maintenance and minor upgrades from 23:00 April 24 2025 to approximately 01:00 April 25 2025. Thank you for your understanding.
Lineární algebra na školách netechnického směru
Linear Algebra at Business Universities and High Schools
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58622Identifikátory
SIS: 43545
Kolekce
- Kvalifikační práce [11330]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tůma, Jiří
Hájková, Vladimíra
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Obecné otázky matematiky a informatiky
Katedra / ústav / klinika
Matematický ústav UK
Datum obhajoby
22. 11. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
lineární algebra, výuka matematiky, učební text, motivační a aplikační příkladyKlíčová slova (anglicky)
linear algebra, teaching mathematics, textbook, motivational and application examplesPráce sestává ze dvou rovnocenných částí - z části zabývající se didaktickými aspekty výuky lineární algebry, a z netradičně pojatého učebního textu Základy lineární algebry, který je připojen jako samostatná příloha. Didaktická část se zabývá výukou matematiky, speciálně lineární algebry, na Vysoké škole ekonomické v Praze, a to jak z hlediska historického, tak metodologického. Součástí je i podrobné vyhodnocení testů znalostí studentů. Závěry jsou do značné míry přenositelné i na ostatní vysoké školy netechnického směru. Učební text má dvě úrovně obtížnosti, je psán formou přístupnou i studentům s horšími předpoklady pro studium matematiky. Je určen především studentům vysokých škol, kde matematika není hlavním oborem, může však sloužit i zájemcům z řad středoškoláků jako úvod do hlubšího studia lineární algebry.
The thesis consists of two equal parts - of a part dealing with didactic aspects of teaching linear algebra, and of an unconventionally approached textbook Fundamentals of Linear Algebra, which is appended as a separate attachment. The didactic part deals with teaching mathematics, especially linear algebra, at the University of Economics in Prague, namely from the historical and methodological point of view. The thesis also includes a detailed evaluation of students' knowledge tests. The conclusions are largely portable to other non- technically oriented universities. The textbook is designed with respect to two levels of difficulty; it is written in the form accessible for students with lighter assumptions for the study of mathematics. The textbook is designed especially for students of universities where mathematics is not the main focus; it may also serve to interested high schools students as an introduction to a more advanced study of linear algebra.