dc.contributor.advisor | Royt, Jan | |
dc.creator | Vrabelová, Dana | |
dc.date.accessioned | 2019-10-16T15:21:03Z | |
dc.date.available | 2019-10-16T15:21:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58145 | |
dc.description.abstract | 1 Summary The thesis, Imago gratiosa - Crowned Madonnas in Central Europe in the Baroque Period presents original research results primarily focused on the Madonne Coronate collection in the Archivio Capitolo di San Pietro at the Vatican Library, which was realised as part of Charles University grant project no. 356911 Coronation of Merciful Marian Imagos in Central Europe in the 17th and 18th Century. To become merciful (imago gratiosa) or miraculous (imago miraculosa) a Marian imago must demonstrate divine mercy (save lives during a disaster, cause miraculous recovery from illness, conception, etc.). The greatest expression of veneration and devotion to a merciful or miraculous imago or statue of the Virgin Mary is its coronation. The theological basis of this liturgical ceremony is the coronation of the Virgin Mary on her assumption to heaven. On earth, the Virgin Mary was crowned with imitations of the crowns of worldly monarchs and her crowned imago placed on a royal throne or altar, usually made especially for this occasion for greater honour and glory. This was always the exquisite work of goldsmiths and silversmiths, which if not preserved until today, we can see in numerous manuscripts, prints and engravings specially published to mark the coronation. The nature of the coronation ceremony developed... | en_US |
dc.description.abstract | 1 Resumé Disertační práce Imago gratiosa - Korunované Madony ve střední Evropě v době baroka představuje původní výsledky výzkumu, primárně zaměřeného na fond Madonne Coronate uloženého v Archivio Capitolo di San Pietro ve Vatikánské knihovně, uskutečněného v rámci řešení grantového projektu Univerzity Karlovy č. 356911 Korunování milostných mariánských obrazů ve střední Evropě v 17. a 18. století. Obraz se stává milostným (imago gratiosa) nebo také zázračným (imago miraculosa) projevuje-li Boží milosti různého charakteru (záchrana života při neštěstí, zázračná uzdravení početí apod.). Nejvyšším výrazem úcty a zbožnosti k mariánskému milostnému či zázračnému obrazu nebo soše je jejich korunování. Teologický základ tohoto liturgického obřadu vychází z Mariiny nebeské korunovace, která následuje po jejím nanebevzetí. Na zemi byla Panna Maria korunována napodobeninami korun světských panovníků a její korunovaný obraz usazován na královský trůn, oltář, zhotovený většinou k této slavnostní příležitosti k větší cti a slávě. Vždy se jednalo o skvostná umělecká díla zlatníků a stříbrníků, o jejichž podobě, pokud se nezachovala do dnešních časů, se dovídáme z četných rukopisů, tisků a rytin speciálně vydaných u příležitosti korunovace. Charakter korunovací se v průběhu staletí postupně vyvíjel od soukromé zbožnosti,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Imago gratiosa | cs_CZ |
dc.subject | Madona | cs_CZ |
dc.subject | svatopetrská kapitula | cs_CZ |
dc.subject | korunovace | cs_CZ |
dc.subject | ikonografie | cs_CZ |
dc.subject | Imago gratiosa | en_US |
dc.subject | Madonna | en_US |
dc.subject | Chapter of St. Peter | en_US |
dc.subject | coronation | en_US |
dc.subject | ikonography | en_US |
dc.title | Imago gratiosa - Korunované Madony ve střední Evropě v době baroka | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-10-02 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 102209 | |
dc.title.translated | Coronation of images of Virgin Mary in Central Europe in 17th - 18th century | en_US |
dc.contributor.referee | Kořán, Ivo | |
dc.contributor.referee | Buben, Milan | |
dc.identifier.aleph | 001646347 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Art | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | 1 Resumé Disertační práce Imago gratiosa - Korunované Madony ve střední Evropě v době baroka představuje původní výsledky výzkumu, primárně zaměřeného na fond Madonne Coronate uloženého v Archivio Capitolo di San Pietro ve Vatikánské knihovně, uskutečněného v rámci řešení grantového projektu Univerzity Karlovy č. 356911 Korunování milostných mariánských obrazů ve střední Evropě v 17. a 18. století. Obraz se stává milostným (imago gratiosa) nebo také zázračným (imago miraculosa) projevuje-li Boží milosti různého charakteru (záchrana života při neštěstí, zázračná uzdravení početí apod.). Nejvyšším výrazem úcty a zbožnosti k mariánskému milostnému či zázračnému obrazu nebo soše je jejich korunování. Teologický základ tohoto liturgického obřadu vychází z Mariiny nebeské korunovace, která následuje po jejím nanebevzetí. Na zemi byla Panna Maria korunována napodobeninami korun světských panovníků a její korunovaný obraz usazován na královský trůn, oltář, zhotovený většinou k této slavnostní příležitosti k větší cti a slávě. Vždy se jednalo o skvostná umělecká díla zlatníků a stříbrníků, o jejichž podobě, pokud se nezachovala do dnešních časů, se dovídáme z četných rukopisů, tisků a rytin speciálně vydaných u příležitosti korunovace. Charakter korunovací se v průběhu staletí postupně vyvíjel od soukromé zbožnosti,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 Summary The thesis, Imago gratiosa - Crowned Madonnas in Central Europe in the Baroque Period presents original research results primarily focused on the Madonne Coronate collection in the Archivio Capitolo di San Pietro at the Vatican Library, which was realised as part of Charles University grant project no. 356911 Coronation of Merciful Marian Imagos in Central Europe in the 17th and 18th Century. To become merciful (imago gratiosa) or miraculous (imago miraculosa) a Marian imago must demonstrate divine mercy (save lives during a disaster, cause miraculous recovery from illness, conception, etc.). The greatest expression of veneration and devotion to a merciful or miraculous imago or statue of the Virgin Mary is its coronation. The theological basis of this liturgical ceremony is the coronation of the Virgin Mary on her assumption to heaven. On earth, the Virgin Mary was crowned with imitations of the crowns of worldly monarchs and her crowned imago placed on a royal throne or altar, usually made especially for this occasion for greater honour and glory. This was always the exquisite work of goldsmiths and silversmiths, which if not preserved until today, we can see in numerous manuscripts, prints and engravings specially published to mark the coronation. The nature of the coronation ceremony developed... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990016463470106986 | |