dc.contributor.advisor | Blahak, Boris | |
dc.creator | Kolářová, Nina | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T02:38:37Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T02:38:37Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/54539 | |
dc.description.abstract | Cílem této bakalářské práce je ukázat, jak se v průběhu 20. století změnil společenský postoj k užívání dialektu ve veřejném prostoru Bavorska. Na příkladu jazykových zvyklostí při školním vyučování na státních školách má být zjištěno, v jakém poměru stojí v současnosti dialekt a spisovná mluva jakožto vyučovací řeč. V teoretické části práce bude nejprve poskytnut přehled odborné literatury, v níž se dialektologové a psycholingvisté vyjadřují k hodnotě ‚dvojjazyčnosti' (dialekt-spisovná mluva) u dětí. Jako další bude zkoumáno, jaké směrnice udávají oficiální bavorské učební osnovy k užívání a tematizaci dialektu při školním vyučování a do jaké míry jsou vyučujícími tyto předpisy ve skutečnosti dodržovány. V praktické části budou představeny výsledky samostatně provedeného výzkumu. K dispozici budou dva dotazníky: jeden pro vyučující na různých bavorských školách, druhý pro žáky těchto škol. Přitom bude srovnávána dialektologická situace na vesnici a ve (velko)městech. Při výzkumu bude použito sociolingvistické a komparativní metody. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The goal of this bachelor's thesis is to show, how the social attitude towards the usage of dialects in public space in Bavaria changed during the 20th century. By the example of the language usage in school lessons at state schools shall be examined in which relation dialect and standard language as language of instruction and as lesson subject are nowadays. The theoretical part of the thesis is supposed to give an overview about academic literature in which dialectologists and psycholinguists comment on the value of 'bilingualism' (dialect-standard language) in infancy and of the so called 'inner multilingualism'. Moreover is to analyze which directives the official Bavarian curriculum state to the usage of dialects in school lessons and how far these rules in fact are followed by the teachers. In the practical part of the thesis the results of a self-executed research will be presented. There will be two questionnaires available, one for the teachers from different Bavarian schools, the second one for pupils attending these schools. There will also be a comparison of the dialectological situation on the countryside and in (big) cities. The method of the research will be sociolinguistic and comparative. | en_US |
dc.language | German | cs_CZ |
dc.language.iso | de_DE | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | dialekt - spisovná mluva - Bavorsko - mateřská řeč - cizí řeč - školní vyučování - učební osnovy - učitel - žák - základní škola - reálná škola - gymnázium - vesnice - město - velkoměsto | cs_CZ |
dc.subject | dialect - standard German - Bavaria - mother tongue - foreign language - school lesson -curriculum - teacher - pupil - primary school - vocational school - grammar school - village - city - big city | en_US |
dc.title | "Dialekt macht schlau". Zum Stellenwert der Dialekte im Schulunterricht des Freistaates Bayern. | de_DE |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-06-05 | |
dc.description.department | Institute of Germanic Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav germánských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 123590 | |
dc.title.translated | "Dialect makes you smart". On the status of dialects in school lessons in the Free State of Bavaria. | en_US |
dc.title.translated | "Dialekt bystří rozum". Používání dialektů při školním vyučování ve Svobodném státě Bavorsko. | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Šemelík, Martin | |
dc.identifier.aleph | 001594299 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | German Language and Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Německý jazyk a literatura | cs_CZ |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav germánských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Germanic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Německý jazyk a literatura | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | German Language and Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této bakalářské práce je ukázat, jak se v průběhu 20. století změnil společenský postoj k užívání dialektu ve veřejném prostoru Bavorska. Na příkladu jazykových zvyklostí při školním vyučování na státních školách má být zjištěno, v jakém poměru stojí v současnosti dialekt a spisovná mluva jakožto vyučovací řeč. V teoretické části práce bude nejprve poskytnut přehled odborné literatury, v níž se dialektologové a psycholingvisté vyjadřují k hodnotě ‚dvojjazyčnosti' (dialekt-spisovná mluva) u dětí. Jako další bude zkoumáno, jaké směrnice udávají oficiální bavorské učební osnovy k užívání a tematizaci dialektu při školním vyučování a do jaké míry jsou vyučujícími tyto předpisy ve skutečnosti dodržovány. V praktické části budou představeny výsledky samostatně provedeného výzkumu. K dispozici budou dva dotazníky: jeden pro vyučující na různých bavorských školách, druhý pro žáky těchto škol. Přitom bude srovnávána dialektologická situace na vesnici a ve (velko)městech. Při výzkumu bude použito sociolingvistické a komparativní metody. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The goal of this bachelor's thesis is to show, how the social attitude towards the usage of dialects in public space in Bavaria changed during the 20th century. By the example of the language usage in school lessons at state schools shall be examined in which relation dialect and standard language as language of instruction and as lesson subject are nowadays. The theoretical part of the thesis is supposed to give an overview about academic literature in which dialectologists and psycholinguists comment on the value of 'bilingualism' (dialect-standard language) in infancy and of the so called 'inner multilingualism'. Moreover is to analyze which directives the official Bavarian curriculum state to the usage of dialects in school lessons and how far these rules in fact are followed by the teachers. In the practical part of the thesis the results of a self-executed research will be presented. There will be two questionnaires available, one for the teachers from different Bavarian schools, the second one for pupils attending these schools. There will also be a comparison of the dialectological situation on the countryside and in (big) cities. The method of the research will be sociolinguistic and comparative. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990015942990106986 | |