Jazyk gest (sémiotická analýza pohybové složky divadla nó)
The Language of Gestures: Semiological Analysis of the Play of Human Body in No Theatre
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54204Identifikátory
SIS: 72107
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tirala, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Japonská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
16. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
japonský tanec, divadlo nó, sémiologická analýza, HagoromoKlíčová slova (anglicky)
Japanese dance, nō theater, semantic analysis, HagoromoTato diplomová práce nabízí pohled na způsob zkoumání taneční složky divadla nó jako "jazyka gest", který podrobuje sémiologickému rozboru. Zabývá se jednak formální strukturou tance v nó - jejím historickým vznikem, změnami formy v závislosti na kontextu, a nakonec analýzou současné podoby a ovlivňujících komponentů. Zaměřuje se také na proces sémiologické recepce tance - zkoumá vztah herců a publika ovlivněný historickým vývojem a vliv sociokulturního kontextu na způsob čtení znakových kódů. Především ale přináší konkrétní analýzu a překlad základních strukturálních a významových jednotek "pohybového slovníku" nó, kterých využívá v souhrnné sémiologické analýze choreografie tance kuse ze hry Hagoromo. Klíčová slova: japonský tanec, divadlo nó, sémiologická analýza, Hagoromo
This thesis offers an insight into the way of exploring dance in nō theater as the "language of gestures", which it subjects to semantic analysis. The author deals with the formal structure of dance in nō - its historical origins and formal changes related to the context, and brings an analysis of the nowadays form and its components. The thesis also focuses on the process of semantic reception of dance - it examines the relationship of actors and audience in the historical and socio-cultural context, as well as the changes in semantic reception. Above all, a detailed analysis and translation of basic structural and semantic units of movement vocabulary is presented and subsequently used in specific semiological analysis of the choreography kuse from the play Hagoromo. Keywords: Japanese dance, nō theater, semantic analysis, Hagoromo