Zobrazit minimální záznam

The Copies of Russian Icons of Our Lady in Baroque Bohemia
dc.contributor.advisorOttová, Michaela
dc.creatorHřebíčková, Jana
dc.date.accessioned2017-05-15T23:02:34Z
dc.date.available2017-05-15T23:02:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53745
dc.description.abstractDiplomová práce "Kopie ruských ikon Bohorodičky v barokních Čechách" uvádí toto téma charakteristikou a nástinem počátků ikony. Ikona je v kontextu evropského umění velmi výjimečná a jedinečná tím, že není pouze obrazem zhotoveným specifickou technikou, ale zároveň představuje předmět kultu a samotnou "duchovní realitu". Toto pojetí ikony se definitivně kontituovalo po skončení ikonoklastických bouří roku 843. Z Byzantské říše přejímá po christianizaci umění ikony také Rusko. První ikony Bohorodičky v pravém slova smyslu začaly vznikat až po Efezském koncilu konaném roku 431, kdy nastal rozkvět jejího kultu i zobrazování. Při definování typologického rozlišování ikon Bohorodičky, které však není jednotné a obecně přijímané, se ustálilo několik základních ikonografických typů. V období baroka byly z různých evropských zemí do Čech importovány ikony Bohorodičky typu Hodégétria a typu Glykofilúsa. Jedná se o kopie zázračných ruských ikon Bohorodičky Hodégétrie Smolenské - Šujské, Bohorodičky Glykofilúsy Vladimirské a Bohorodičky Glykofilúsy Igorevské. Kopie ikony Bohorodičky Hodégétrie Smolenské představuje západní kopii této ruské ikony a není tedy pravděpodobně importem. Z těchto kopií ikon se dochovaly pouze tři ikony neznámé datace a provenience. Jsou jimi ikona Bohorodičky Smolenské - Šujské...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis "The Copies of Russian Icons of Our Lady in Baroque Bohemia" at first presents characteristics of the icon and outlines its ancient beginning. The icon is unique in the context of European art, because it is not only an image made by a specific technique but, at the same time, a cult object and a "spiritual reality" by itself. This concept of icon was decisively established after the end of Byzantine iconoclasm period in the year 843. After the christianisation of Russia the art of the icon was spread there. The first icons of Our Lady did not appear until the Council of Ephesus (431), which marked expansion of the cult of Our Lady and her imagery. Within the typology of the icons of Our Lady were established several basic iconographic types but the typology itself is not unified and generally accepted. In the Baroque period there were icons of the Hodegetria and the Glykophilousa types imported to Bohemia from various European countries. They are copies of Russian miraculous icons of Our Lady of Shuya, Our Lady of Vladimir and Our Lady of Igor. Another copy, the one of Hodegetria of Smolensk is of western origin and presumably not an import. Out of these icons only three were preserved to this day. They are the Our Lady of Shuya icon in the depository in the town of Louny, Our Lady of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleKopie ruských ikon Bohorodičky v barokních Čecháchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-01-20
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId91145
dc.title.translatedThe Copies of Russian Icons of Our Lady in Baroque Bohemiaen_US
dc.contributor.refereeRoyt, Jan
dc.identifier.aleph001677016
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Kopie ruských ikon Bohorodičky v barokních Čechách" uvádí toto téma charakteristikou a nástinem počátků ikony. Ikona je v kontextu evropského umění velmi výjimečná a jedinečná tím, že není pouze obrazem zhotoveným specifickou technikou, ale zároveň představuje předmět kultu a samotnou "duchovní realitu". Toto pojetí ikony se definitivně kontituovalo po skončení ikonoklastických bouří roku 843. Z Byzantské říše přejímá po christianizaci umění ikony také Rusko. První ikony Bohorodičky v pravém slova smyslu začaly vznikat až po Efezském koncilu konaném roku 431, kdy nastal rozkvět jejího kultu i zobrazování. Při definování typologického rozlišování ikon Bohorodičky, které však není jednotné a obecně přijímané, se ustálilo několik základních ikonografických typů. V období baroka byly z různých evropských zemí do Čech importovány ikony Bohorodičky typu Hodégétria a typu Glykofilúsa. Jedná se o kopie zázračných ruských ikon Bohorodičky Hodégétrie Smolenské - Šujské, Bohorodičky Glykofilúsy Vladimirské a Bohorodičky Glykofilúsy Igorevské. Kopie ikony Bohorodičky Hodégétrie Smolenské představuje západní kopii této ruské ikony a není tedy pravděpodobně importem. Z těchto kopií ikon se dochovaly pouze tři ikony neznámé datace a provenience. Jsou jimi ikona Bohorodičky Smolenské - Šujské...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis "The Copies of Russian Icons of Our Lady in Baroque Bohemia" at first presents characteristics of the icon and outlines its ancient beginning. The icon is unique in the context of European art, because it is not only an image made by a specific technique but, at the same time, a cult object and a "spiritual reality" by itself. This concept of icon was decisively established after the end of Byzantine iconoclasm period in the year 843. After the christianisation of Russia the art of the icon was spread there. The first icons of Our Lady did not appear until the Council of Ephesus (431), which marked expansion of the cult of Our Lady and her imagery. Within the typology of the icons of Our Lady were established several basic iconographic types but the typology itself is not unified and generally accepted. In the Baroque period there were icons of the Hodegetria and the Glykophilousa types imported to Bohemia from various European countries. They are copies of Russian miraculous icons of Our Lady of Shuya, Our Lady of Vladimir and Our Lady of Igor. Another copy, the one of Hodegetria of Smolensk is of western origin and presumably not an import. Out of these icons only three were preserved to this day. They are the Our Lady of Shuya icon in the depository in the town of Louny, Our Lady of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990016770160106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV