dc.contributor.advisor | Hyvnar, Jan | |
dc.creator | Jiřík, Jan | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T18:09:05Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T18:09:05Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/52934 | |
dc.description.abstract | 1 ABSTRACT This thesis describes the theatre reform at the turn of 19th and 20th century in its wider sociocultural concept. It focuses on the reaction of theatre to the modernistic crisis of European culture and society. Modernism is understood here according to its wider thematic and chronological definition. Modernism is based on the conception of machine civilization as it was defined by a Polish sociologist Jerzy Jedlicki. Jedlicki places the rise of modernistic cultural formation into the second half of 18th century which is when a steam engine was invented and it was a time of social turbulence and changes in human spirituality. Another theoretical frame of the thesis is created by utopia phenomenon as it was defined by Jerzy Szacki. Second half of 20th century is considered to be the end of modernism, inasmuch the utopic visions which had been placed on theatre faded away. The main topic of the thesis is Juliusz Osterwa's and Mieczyslaw Limanowski's theatre studio Reduta. It was founded in Warsaw in 1919 and it was to a great extend inspired by Moscow theatre studios of Stanislavsky and by Polish theatre sources (Stanislaw Wyspianski). By studying selected examples, the thesis studies Reduta as a realisation of modernistic utopia when theatre was supposed to carry a special mission in renaissance of... | en_US |
dc.description.abstract | 1 ABSTRAKT Práce popisuje v širším kulturně-společenském pojetí fenomén divadelní reformy přelomu 19. a 20. stol. Zabývá se reakcí divadla na modernistickou krizi evropské kultury a společnosti. Modernismus je v této práci chápán v širší tematické a chronologické definici. Základem modernismu je koncepce civilizace stroje, jak ji definoval polský sociolog Jerzy Jedlicki. Jedlicki klade vznik modernistické kulturní formace do 2. pol. 18. stol. kdy došlo k vynálezu parního stroje, sociálním nepokojům a změně v lidské duchovnosti. Dalším teoretickým rámcem práce je fenomén utopie, jak ji definuje Jerzy Szacki. Závěr modernismu je kladen do 2. pol. 20. stol., kdy se utopické vize, které byly na divadlo kladeny, vyčerpaly. Hlavním tématem práce je divadelní studio Reduta Juliusze Osterwy a Mieczysława Limanowského, které bylo založeno v roce 1919 ve Varšavě a které se do značné míry inspirovalo moskevskými divadelními studii K. S. Stanislavského a také polskými divadelními zdroji (Stanisław Wyspiański). Práce na vybraných příkladech zkoumá Redutu jako realizaci modernistické utopie, kdy je na divadlo kladena speciální mise v obrodě společnosti a její kultury. Sleduje samotnou realizaci utopické vize divadelního studia jako divadla-kláštera, jakož i další představy J. Osterwy o divadle jako instituci kultury... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | modernism | en_US |
dc.subject | modernity | en_US |
dc.subject | utopia | en_US |
dc.subject | crisis | en_US |
dc.subject | First theatre reform | en_US |
dc.subject | theatre | en_US |
dc.subject | Poland | en_US |
dc.subject | Warsaw | en_US |
dc.subject | Vilnius | en_US |
dc.subject | Reduta | en_US |
dc.subject | Osterwa | en_US |
dc.subject | Limanowski | en_US |
dc.subject | theatre studio | en_US |
dc.subject | monastery | en_US |
dc.subject | Reduta Institute | en_US |
dc.subject | Dal | en_US |
dc.subject | Social Theatre | en_US |
dc.subject | Slowacki | en_US |
dc.subject | The Constant Prince | en_US |
dc.subject | Wyspianski | en_US |
dc.subject | Wysocka | en_US |
dc.subject | Stanislavsky | en_US |
dc.subject | Sulerzicky | en_US |
dc.subject | Vachtangov | en_US |
dc.subject | Dejmek | en_US |
dc.subject | Grotowski | en_US |
dc.subject | Wagner | en_US |
dc.subject | Fuchs | en_US |
dc.subject | Reinhardt | en_US |
dc.subject | Polish theatrology | en_US |
dc.subject | romantic paradigm | en_US |
dc.subject | Janion | en_US |
dc.subject | moderna | cs_CZ |
dc.subject | modernismus | cs_CZ |
dc.subject | utopie | cs_CZ |
dc.subject | krize | cs_CZ |
dc.subject | první divadelní reforma | cs_CZ |
dc.subject | divadlo | cs_CZ |
dc.subject | Polsko | cs_CZ |
dc.subject | Varšava | cs_CZ |
dc.subject | Vilnius | cs_CZ |
dc.subject | Reduta | cs_CZ |
dc.subject | Osterwa | cs_CZ |
dc.subject | Limanowski | cs_CZ |
dc.subject | divadelní studio | cs_CZ |
dc.subject | klášter | cs_CZ |
dc.subject | Institut Reduty | cs_CZ |
dc.subject | Dal | cs_CZ |
dc.subject | Divadlo společnosti | cs_CZ |
dc.subject | Słowacki | cs_CZ |
dc.subject | Vytrvalý princ | cs_CZ |
dc.subject | Wyspiański | cs_CZ |
dc.subject | Wysocka | cs_CZ |
dc.subject | Stanislavskij | cs_CZ |
dc.subject | Suleržickij | cs_CZ |
dc.subject | Vachtangov | cs_CZ |
dc.subject | Dejmek | cs_CZ |
dc.subject | Grotowski | cs_CZ |
dc.subject | Wagner | cs_CZ |
dc.subject | Fuchs | cs_CZ |
dc.subject | Reinhardt | cs_CZ |
dc.subject | polská teatrologie | cs_CZ |
dc.subject | romantické paradigma | cs_CZ |
dc.subject | Janion | cs_CZ |
dc.title | Divadelní studio Reduta jako příklad modernistické utopie | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-30 | |
dc.description.department | Departement of Theatre Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 101885 | |
dc.title.translated | Theatre Studio Reduta as an example of modernistic utopia | en_US |
dc.contributor.referee | Pilátová, Jana | |
dc.contributor.referee | Oslzlý, Petr | |
dc.identifier.aleph | 001629420 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Divadelní věda | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Theatre Studies | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Departement of Theatre Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Divadelní věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Theatre Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | 1 ABSTRAKT Práce popisuje v širším kulturně-společenském pojetí fenomén divadelní reformy přelomu 19. a 20. stol. Zabývá se reakcí divadla na modernistickou krizi evropské kultury a společnosti. Modernismus je v této práci chápán v širší tematické a chronologické definici. Základem modernismu je koncepce civilizace stroje, jak ji definoval polský sociolog Jerzy Jedlicki. Jedlicki klade vznik modernistické kulturní formace do 2. pol. 18. stol. kdy došlo k vynálezu parního stroje, sociálním nepokojům a změně v lidské duchovnosti. Dalším teoretickým rámcem práce je fenomén utopie, jak ji definuje Jerzy Szacki. Závěr modernismu je kladen do 2. pol. 20. stol., kdy se utopické vize, které byly na divadlo kladeny, vyčerpaly. Hlavním tématem práce je divadelní studio Reduta Juliusze Osterwy a Mieczysława Limanowského, které bylo založeno v roce 1919 ve Varšavě a které se do značné míry inspirovalo moskevskými divadelními studii K. S. Stanislavského a také polskými divadelními zdroji (Stanisław Wyspiański). Práce na vybraných příkladech zkoumá Redutu jako realizaci modernistické utopie, kdy je na divadlo kladena speciální mise v obrodě společnosti a její kultury. Sleduje samotnou realizaci utopické vize divadelního studia jako divadla-kláštera, jakož i další představy J. Osterwy o divadle jako instituci kultury... | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 ABSTRACT This thesis describes the theatre reform at the turn of 19th and 20th century in its wider sociocultural concept. It focuses on the reaction of theatre to the modernistic crisis of European culture and society. Modernism is understood here according to its wider thematic and chronological definition. Modernism is based on the conception of machine civilization as it was defined by a Polish sociologist Jerzy Jedlicki. Jedlicki places the rise of modernistic cultural formation into the second half of 18th century which is when a steam engine was invented and it was a time of social turbulence and changes in human spirituality. Another theoretical frame of the thesis is created by utopia phenomenon as it was defined by Jerzy Szacki. Second half of 20th century is considered to be the end of modernism, inasmuch the utopic visions which had been placed on theatre faded away. The main topic of the thesis is Juliusz Osterwa's and Mieczyslaw Limanowski's theatre studio Reduta. It was founded in Warsaw in 1919 and it was to a great extend inspired by Moscow theatre studios of Stanislavsky and by Polish theatre sources (Stanislaw Wyspianski). By studying selected examples, the thesis studies Reduta as a realisation of modernistic utopia when theatre was supposed to carry a special mission in renaissance of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016294200106986 | |