Zobrazit minimální záznam

Theatre Studio Reduta as an example of modernistic utopia
dc.contributor.advisorHyvnar, Jan
dc.creatorJiřík, Jan
dc.date.accessioned2020-11-26T18:09:05Z
dc.date.available2020-11-26T18:09:05Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/52934
dc.description.abstract1 ABSTRACT This thesis describes the theatre reform at the turn of 19th and 20th century in its wider sociocultural concept. It focuses on the reaction of theatre to the modernistic crisis of European culture and society. Modernism is understood here according to its wider thematic and chronological definition. Modernism is based on the conception of machine civilization as it was defined by a Polish sociologist Jerzy Jedlicki. Jedlicki places the rise of modernistic cultural formation into the second half of 18th century which is when a steam engine was invented and it was a time of social turbulence and changes in human spirituality. Another theoretical frame of the thesis is created by utopia phenomenon as it was defined by Jerzy Szacki. Second half of 20th century is considered to be the end of modernism, inasmuch the utopic visions which had been placed on theatre faded away. The main topic of the thesis is Juliusz Osterwa's and Mieczyslaw Limanowski's theatre studio Reduta. It was founded in Warsaw in 1919 and it was to a great extend inspired by Moscow theatre studios of Stanislavsky and by Polish theatre sources (Stanislaw Wyspianski). By studying selected examples, the thesis studies Reduta as a realisation of modernistic utopia when theatre was supposed to carry a special mission in renaissance of...en_US
dc.description.abstract1 ABSTRAKT Práce popisuje v širším kulturně-společenském pojetí fenomén divadelní reformy přelomu 19. a 20. stol. Zabývá se reakcí divadla na modernistickou krizi evropské kultury a společnosti. Modernismus je v této práci chápán v širší tematické a chronologické definici. Základem modernismu je koncepce civilizace stroje, jak ji definoval polský sociolog Jerzy Jedlicki. Jedlicki klade vznik modernistické kulturní formace do 2. pol. 18. stol. kdy došlo k vynálezu parního stroje, sociálním nepokojům a změně v lidské duchovnosti. Dalším teoretickým rámcem práce je fenomén utopie, jak ji definuje Jerzy Szacki. Závěr modernismu je kladen do 2. pol. 20. stol., kdy se utopické vize, které byly na divadlo kladeny, vyčerpaly. Hlavním tématem práce je divadelní studio Reduta Juliusze Osterwy a Mieczysława Limanowského, které bylo založeno v roce 1919 ve Varšavě a které se do značné míry inspirovalo moskevskými divadelními studii K. S. Stanislavského a také polskými divadelními zdroji (Stanisław Wyspiański). Práce na vybraných příkladech zkoumá Redutu jako realizaci modernistické utopie, kdy je na divadlo kladena speciální mise v obrodě společnosti a její kultury. Sleduje samotnou realizaci utopické vize divadelního studia jako divadla-kláštera, jakož i další představy J. Osterwy o divadle jako instituci kultury...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmodernismen_US
dc.subjectmodernityen_US
dc.subjectutopiaen_US
dc.subjectcrisisen_US
dc.subjectFirst theatre reformen_US
dc.subjecttheatreen_US
dc.subjectPolanden_US
dc.subjectWarsawen_US
dc.subjectVilniusen_US
dc.subjectRedutaen_US
dc.subjectOsterwaen_US
dc.subjectLimanowskien_US
dc.subjecttheatre studioen_US
dc.subjectmonasteryen_US
dc.subjectReduta Instituteen_US
dc.subjectDalen_US
dc.subjectSocial Theatreen_US
dc.subjectSlowackien_US
dc.subjectThe Constant Princeen_US
dc.subjectWyspianskien_US
dc.subjectWysockaen_US
dc.subjectStanislavskyen_US
dc.subjectSulerzickyen_US
dc.subjectVachtangoven_US
dc.subjectDejmeken_US
dc.subjectGrotowskien_US
dc.subjectWagneren_US
dc.subjectFuchsen_US
dc.subjectReinhardten_US
dc.subjectPolish theatrologyen_US
dc.subjectromantic paradigmen_US
dc.subjectJanionen_US
dc.subjectmodernacs_CZ
dc.subjectmodernismuscs_CZ
dc.subjectutopiecs_CZ
dc.subjectkrizecs_CZ
dc.subjectprvní divadelní reformacs_CZ
dc.subjectdivadlocs_CZ
dc.subjectPolskocs_CZ
dc.subjectVaršavacs_CZ
dc.subjectVilniuscs_CZ
dc.subjectRedutacs_CZ
dc.subjectOsterwacs_CZ
dc.subjectLimanowskics_CZ
dc.subjectdivadelní studiocs_CZ
dc.subjectkláštercs_CZ
dc.subjectInstitut Redutycs_CZ
dc.subjectDalcs_CZ
dc.subjectDivadlo společnostics_CZ
dc.subjectSłowackics_CZ
dc.subjectVytrvalý princcs_CZ
dc.subjectWyspiańskics_CZ
dc.subjectWysockacs_CZ
dc.subjectStanislavskijcs_CZ
dc.subjectSuleržickijcs_CZ
dc.subjectVachtangovcs_CZ
dc.subjectDejmekcs_CZ
dc.subjectGrotowskics_CZ
dc.subjectWagnercs_CZ
dc.subjectFuchscs_CZ
dc.subjectReinhardtcs_CZ
dc.subjectpolská teatrologiecs_CZ
dc.subjectromantické paradigmacs_CZ
dc.subjectJanioncs_CZ
dc.titleDivadelní studio Reduta jako příklad modernistické utopiecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-30
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId101885
dc.title.translatedTheatre Studio Reduta as an example of modernistic utopiaen_US
dc.contributor.refereePilátová, Jana
dc.contributor.refereeOslzlý, Petr
dc.identifier.aleph001629420
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs1 ABSTRAKT Práce popisuje v širším kulturně-společenském pojetí fenomén divadelní reformy přelomu 19. a 20. stol. Zabývá se reakcí divadla na modernistickou krizi evropské kultury a společnosti. Modernismus je v této práci chápán v širší tematické a chronologické definici. Základem modernismu je koncepce civilizace stroje, jak ji definoval polský sociolog Jerzy Jedlicki. Jedlicki klade vznik modernistické kulturní formace do 2. pol. 18. stol. kdy došlo k vynálezu parního stroje, sociálním nepokojům a změně v lidské duchovnosti. Dalším teoretickým rámcem práce je fenomén utopie, jak ji definuje Jerzy Szacki. Závěr modernismu je kladen do 2. pol. 20. stol., kdy se utopické vize, které byly na divadlo kladeny, vyčerpaly. Hlavním tématem práce je divadelní studio Reduta Juliusze Osterwy a Mieczysława Limanowského, které bylo založeno v roce 1919 ve Varšavě a které se do značné míry inspirovalo moskevskými divadelními studii K. S. Stanislavského a také polskými divadelními zdroji (Stanisław Wyspiański). Práce na vybraných příkladech zkoumá Redutu jako realizaci modernistické utopie, kdy je na divadlo kladena speciální mise v obrodě společnosti a její kultury. Sleduje samotnou realizaci utopické vize divadelního studia jako divadla-kláštera, jakož i další představy J. Osterwy o divadle jako instituci kultury...cs_CZ
uk.abstract.en1 ABSTRACT This thesis describes the theatre reform at the turn of 19th and 20th century in its wider sociocultural concept. It focuses on the reaction of theatre to the modernistic crisis of European culture and society. Modernism is understood here according to its wider thematic and chronological definition. Modernism is based on the conception of machine civilization as it was defined by a Polish sociologist Jerzy Jedlicki. Jedlicki places the rise of modernistic cultural formation into the second half of 18th century which is when a steam engine was invented and it was a time of social turbulence and changes in human spirituality. Another theoretical frame of the thesis is created by utopia phenomenon as it was defined by Jerzy Szacki. Second half of 20th century is considered to be the end of modernism, inasmuch the utopic visions which had been placed on theatre faded away. The main topic of the thesis is Juliusz Osterwa's and Mieczyslaw Limanowski's theatre studio Reduta. It was founded in Warsaw in 1919 and it was to a great extend inspired by Moscow theatre studios of Stanislavsky and by Polish theatre sources (Stanislaw Wyspianski). By studying selected examples, the thesis studies Reduta as a realisation of modernistic utopia when theatre was supposed to carry a special mission in renaissance of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016294200106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV