Show simple item record

Motiv Hamleta v Joyceově Odysseovi: promítnutí Štěpánovy estetické teorie do jeho pozdější teorie Hamleta a konkrétní důsledky, které z toho vyplývají
dc.contributor.advisorPilný, Ondřej
dc.creatorBrymová, Petra
dc.date.accessioned2017-05-08T18:32:02Z
dc.date.available2017-05-08T18:32:02Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/50696
dc.description.abstractPráce pojednává o teorii Hamleta vytvořené Štěpánem Dedalem, ústřední postavou Odyssea, a o jejím protikladu v podobě Joycovy teorie, kterou si lze představit jako přetvořenou Štěpánovu teorii promítnutou do vyprávění Odyssea. První kapitola se zabývá původem teorie Hamleta; zaměřuje se na Štěpánovy estetické názory s důrazem na termíny, které Štěpán používá a poukazuje na to, jak se Štěpán odchyluje od modelů, ze kterých vychází. Základní myšlenkou Štěpánovy estetické teorie se ukáže být nezbytnost přítomnosti "reálného života" pro uměleckou tvorbu. Většina termínů, které Štěpán používá, se této problematiky týká; výjimkou je jeho vize "odosobnělého umělce", která je pravým opakem kontaktu s realitou. Ve skutečnosti je ale tento paradox vodítkem ke smíření dvou protichůdných tendencí, což se zdá být podstatou umělecké tvorby. Kapitola rovněž upomíná na to, jak Joyce ironicky nahlíží na Štěpánovy názory. Štěpán se distancuje od křesťanství, ale pracuje s náboženskými paralelami a paradoxně mu tak vzdává hold. Ironie vychází najevo také ohledně vztahu umělce k jeho dílu; Joycova "nová" teorie Hamleta má blíže k Tomáši Akvinskému než původní Štěpánova. Obdobně se Joyce staví ke Štěpánovi a jeho analogii mezi literárním dílem a skutečným světem: vyprávění Odyssea předvídá samo sebe, přesně podle...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the theory of Hamlet created by Stephen Dedalus, the main protagonist of Ulysses, and with its counterpart in the form of Joyce's theory, which can be imagined as a twisted theory of Stephen reflected in the narrative of Ulysses. The first chapter concerns the origins of Stephen's Hamlet theory; it focuses on Stephen's aesthetic views with emphasis on the terms Stephen uses and shows how Stephen diverts from the models he is drawing on. It is revealed that the basic concept of Stephen's aesthetic theory is the indispensability of "real life" for an artistic creation. Most of the terms Stephen employs include this issue, except for his idea of a "detached artist", which is the very opposite of a contact with reality. However, this paradox is a link towards reconcilliation of two opposing tendencies, which seems to form the essence of an artistic creation. The chapter likewise comments on Joyce's ironical treatment of Stephen's views. Stephen detaches himself from Christianity, yet he uses religious parallels and thus, paradoxically, pays homage to it. Irony also surfaces concerning the relation between an artist and his work of art; Joyce's "new" theory of Hamlet is closer to Aquinas than Stephen's original. In a similar way Joyce regards Stephen's analogy between a literary...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJoycecs_CZ
dc.subjectHamletcs_CZ
dc.subjectOidipův komplexcs_CZ
dc.subjectotcovstvícs_CZ
dc.subjectironiecs_CZ
dc.subjectTomáš Akvinskýcs_CZ
dc.subjectJoyceen_US
dc.subjectHamleten_US
dc.subjectOedipal complexen_US
dc.subjectpaternityen_US
dc.subjectironyen_US
dc.subjectAquinasen_US
dc.titleThe theme of Hamlet in Joyce's Ulysses: The reflections of Stephen Dedalus's aesthetic theory in his later theory of Hamlet and the specific implications that arise from iten_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-12
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId96165
dc.title.translatedMotiv Hamleta v Joyceově Odysseovi: promítnutí Štěpánovy estetické teorie do jeho pozdější teorie Hamleta a konkrétní důsledky, které z toho vyplývajícs_CZ
dc.contributor.refereeArmand, Louis
dc.identifier.aleph001386633
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce pojednává o teorii Hamleta vytvořené Štěpánem Dedalem, ústřední postavou Odyssea, a o jejím protikladu v podobě Joycovy teorie, kterou si lze představit jako přetvořenou Štěpánovu teorii promítnutou do vyprávění Odyssea. První kapitola se zabývá původem teorie Hamleta; zaměřuje se na Štěpánovy estetické názory s důrazem na termíny, které Štěpán používá a poukazuje na to, jak se Štěpán odchyluje od modelů, ze kterých vychází. Základní myšlenkou Štěpánovy estetické teorie se ukáže být nezbytnost přítomnosti "reálného života" pro uměleckou tvorbu. Většina termínů, které Štěpán používá, se této problematiky týká; výjimkou je jeho vize "odosobnělého umělce", která je pravým opakem kontaktu s realitou. Ve skutečnosti je ale tento paradox vodítkem ke smíření dvou protichůdných tendencí, což se zdá být podstatou umělecké tvorby. Kapitola rovněž upomíná na to, jak Joyce ironicky nahlíží na Štěpánovy názory. Štěpán se distancuje od křesťanství, ale pracuje s náboženskými paralelami a paradoxně mu tak vzdává hold. Ironie vychází najevo také ohledně vztahu umělce k jeho dílu; Joycova "nová" teorie Hamleta má blíže k Tomáši Akvinskému než původní Štěpánova. Obdobně se Joyce staví ke Štěpánovi a jeho analogii mezi literárním dílem a skutečným světem: vyprávění Odyssea předvídá samo sebe, přesně podle...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the theory of Hamlet created by Stephen Dedalus, the main protagonist of Ulysses, and with its counterpart in the form of Joyce's theory, which can be imagined as a twisted theory of Stephen reflected in the narrative of Ulysses. The first chapter concerns the origins of Stephen's Hamlet theory; it focuses on Stephen's aesthetic views with emphasis on the terms Stephen uses and shows how Stephen diverts from the models he is drawing on. It is revealed that the basic concept of Stephen's aesthetic theory is the indispensability of "real life" for an artistic creation. Most of the terms Stephen employs include this issue, except for his idea of a "detached artist", which is the very opposite of a contact with reality. However, this paradox is a link towards reconcilliation of two opposing tendencies, which seems to form the essence of an artistic creation. The chapter likewise comments on Joyce's ironical treatment of Stephen's views. Stephen detaches himself from Christianity, yet he uses religious parallels and thus, paradoxically, pays homage to it. Irony also surfaces concerning the relation between an artist and his work of art; Joyce's "new" theory of Hamlet is closer to Aquinas than Stephen's original. In a similar way Joyce regards Stephen's analogy between a literary...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990013866330106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV