Show simple item record

Žena obětí muže "lovce" a "konzumenta" v románech Margaret Atwoodové - Žena k nakousnutí a Z hlubin
dc.contributor.advisorKolinská, Klára
dc.creatorSkřivanová, Martina
dc.date.accessioned2017-05-08T17:24:52Z
dc.date.available2017-05-08T17:24:52Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/50394
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá ranou tvorbou kanadské spisovatelky Margaret Atwoodové - romány Žena k nakousnutí (1969) a Z hlubin (1972). Práce se zaměřuje na viktimizaci a objektifikaci ženských postav skrze fotografování a konzumaci. Tato dvě témata jsou stěžejní pro dvě kapitoly statě bakalářské práce. První kapitola se zabývá teorií fotografie Susan Sontagové a Rolanda Bartha a aplikuje ji na oba romány. Pomocí fotoaparátu či kamery získává muž nad ženou nadvládu. Podobně jako střelná zbraň je fotoaparát jednoduše ovládán pomocí spouště, která přemění osobu svého zájmu na trofej - předmět v neměnné pozici, se kterým lze lehce manipulovat. Práce se proto také zabývá podobnostmi mezi ženskými a zvířecími obětmi a lovením. Roland Barthes se ve Světlé komoře (1980) věnuje pozóváním před fotografem. Je přesvědčen, že v momentu fotografování ze sebe osoba čekající na stisknutí spouště sama vytvoří objekt a ztrácí tak své vlastní já - s touto verzí vyobrazené osoby může fotograf potom naložit podle sebe. Pohled fotoaparátu a kamery je bezohledný a kořistnický, což je v práci rozvedeno pomocí feministické teorie Laury Mulveyové, která ve své antologii Vizuální a jiné slasti (1989) tvrdí, že fotoaparát je nástavbou mužského objektifikujícího pohledu. Druhá kapitola se zabývá konzumací. Hlavním argumentem...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the early works of the Canadian writer Margaret Atwood - novels The Edible Woman (1969) and Surfacing (1972). The thesis focuses on victimization and objectification of the female characters through photography and consumption. The two topics are crucial for the two "body" chapters of the thesis. The first chapter deals with Susan Sontag's and Roland Barthes' theory of photography, and applies it to both novels. With the help of a camera, the man takes control over the woman. Similarly to a gun, it is a device with a release one can easily press to overpower its subject and turn it into a trophy - an object in its unalterable position one can manipulate with easily. Therefore, the thesis also explores the parallels between female and animal victims and hunting. Roland Barthes in his Camera Lucida (1980) analyses posing in front of the photographer. He is convinced that at the moment of picture taking the person waiting for the pull of the trigger transforms themselves into an object and thus loses their real self - with this version of the portrayed person, the photographer can manipulate according to his will. The gaze of the camera is unscrupulous and predatory; the thesis elaborates on it by the feminist theory of Laura Mulvey, who in her anthology Visual and Other...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectŽena k nakousnutícs_CZ
dc.subjectZ hlubincs_CZ
dc.subjectMargaret Atwoodovács_CZ
dc.subjectSusan Sontagovács_CZ
dc.subjectRoland Barthescs_CZ
dc.subjectCarol J. Adamsovács_CZ
dc.subjectviktimizacecs_CZ
dc.subjectobjektifikacecs_CZ
dc.subjectženycs_CZ
dc.subjectobětics_CZ
dc.subjectlovenícs_CZ
dc.subjectfotografiecs_CZ
dc.subjectThe Edible Womanen_US
dc.subjectSurfacingen_US
dc.subjectMargaret Atwooden_US
dc.subjectSusan Sontagen_US
dc.subjectRoland Barthesen_US
dc.subjectCarol J. Adamsen_US
dc.subjectvictimizationen_US
dc.subjectobjectificationen_US
dc.subjectwomenen_US
dc.subjectvictimsen_US
dc.subjecthuntingen_US
dc.subjectphotographyen_US
dc.titleThe victimization of women by men - "hunters" and "consumers" - in Margaret Atwood's novels The Edible Woman and Surfacingen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-12
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId96432
dc.title.translatedŽena obětí muže "lovce" a "konzumenta" v románech Margaret Atwoodové - Žena k nakousnutí a Z hlubincs_CZ
dc.contributor.refereeJindra, Miroslav
dc.identifier.aleph001385685
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá ranou tvorbou kanadské spisovatelky Margaret Atwoodové - romány Žena k nakousnutí (1969) a Z hlubin (1972). Práce se zaměřuje na viktimizaci a objektifikaci ženských postav skrze fotografování a konzumaci. Tato dvě témata jsou stěžejní pro dvě kapitoly statě bakalářské práce. První kapitola se zabývá teorií fotografie Susan Sontagové a Rolanda Bartha a aplikuje ji na oba romány. Pomocí fotoaparátu či kamery získává muž nad ženou nadvládu. Podobně jako střelná zbraň je fotoaparát jednoduše ovládán pomocí spouště, která přemění osobu svého zájmu na trofej - předmět v neměnné pozici, se kterým lze lehce manipulovat. Práce se proto také zabývá podobnostmi mezi ženskými a zvířecími obětmi a lovením. Roland Barthes se ve Světlé komoře (1980) věnuje pozóváním před fotografem. Je přesvědčen, že v momentu fotografování ze sebe osoba čekající na stisknutí spouště sama vytvoří objekt a ztrácí tak své vlastní já - s touto verzí vyobrazené osoby může fotograf potom naložit podle sebe. Pohled fotoaparátu a kamery je bezohledný a kořistnický, což je v práci rozvedeno pomocí feministické teorie Laury Mulveyové, která ve své antologii Vizuální a jiné slasti (1989) tvrdí, že fotoaparát je nástavbou mužského objektifikujícího pohledu. Druhá kapitola se zabývá konzumací. Hlavním argumentem...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the early works of the Canadian writer Margaret Atwood - novels The Edible Woman (1969) and Surfacing (1972). The thesis focuses on victimization and objectification of the female characters through photography and consumption. The two topics are crucial for the two "body" chapters of the thesis. The first chapter deals with Susan Sontag's and Roland Barthes' theory of photography, and applies it to both novels. With the help of a camera, the man takes control over the woman. Similarly to a gun, it is a device with a release one can easily press to overpower its subject and turn it into a trophy - an object in its unalterable position one can manipulate with easily. Therefore, the thesis also explores the parallels between female and animal victims and hunting. Roland Barthes in his Camera Lucida (1980) analyses posing in front of the photographer. He is convinced that at the moment of picture taking the person waiting for the pull of the trigger transforms themselves into an object and thus loses their real self - with this version of the portrayed person, the photographer can manipulate according to his will. The gaze of the camera is unscrupulous and predatory; the thesis elaborates on it by the feminist theory of Laura Mulvey, who in her anthology Visual and Other...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990013856850106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV