Ibsen v režijním pojetí Jana Mikuláška
Jan Mikulášek's Directions of Ibsen
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50225Identifikátory
SIS: 95774
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Christov, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mikulášek Jan, Cpin Marek, Ibsen Henrik, Heda Gablerová, Divoká kachna, režie, výprava, postava, herec, interpretace, antiiluzivní divadlo, stylizace, grotesknost, expresivita, výtvarnost, hyperbolaKlíčová slova (anglicky)
Mikulášek Jan, Cpin Marek, Ibsen Henrik, Hedda Gabler, The Wild Duck, stage direction, stage design, character, actor, interpretation, antiillusive theatre, stylization, grotesqueness, expresivity, hyperbolaNáplní této bakalářské práce je podrobná analýza dvou inscenací Ibsenových dramat - Hedy Gablerové (Národní divadlo moravskoslezské, 2008) a Divoké kachny (Divadlo Petra Bezruče, 2009), které nastudoval jeden z nejvýraznějších současných českých režisérů, Jan Mikulášek. Autorka se převážně na základě vlastních diváckých zkušeností snaží u obou sledovaných inscenací charakterizovat práci s jednotlivými divadelními složkami, postihnout režijní interpretaci hry a zdůraznit typické znaky Mikuláškova režijního rukopisu. V závěru práce potom usiluje o srovnání obou inscenačních tvarů a poukazuje na odlišnosti, které i v rámci podobné režijní poetiky inscenace vykazují.
The object of this bachelor thesis is a detailed analysis of two productions of Henrik Ibsen's plays - Hedda Gabler (National Moravian-Silesian Theatre, 2008) and The WildDuck (Petr Bezruč Theatre, 2009), which were staged by one of the most remarkable contemporary Czech theatre director, Jan Mikulášek. Based on her own spectatorial experience authoress tries to describe the work with the single theatrical components in the productions, expresses director's interpretation of the plays and emphasizes the typical features of Mikulášek's style. In conclusion she compares the productions and points out their diferences despite the similar poetics they were staged in.