dc.contributor.advisor | Bílek, Petr | |
dc.creator | Špína, Michal | |
dc.date.accessioned | 2017-05-08T14:26:43Z | |
dc.date.available | 2017-05-08T14:26:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/49732 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce pojednává o otázce interpretace fikčních narativních literárních děl s ohledem na to, k čemu jejich text odkazuje a co se zpravidla označuje jako reference. U tří autorů odlišného zaměření (Frege, Ortega y Gasset, Šklovskij) sleduje odsouvání reference jako věc v umění nedůležitou či nemožnou. Ve strukturalismu, rozvíjejícím se zejména ve Francii po roce 1960, jsou tyto otázky potlačeny ve prospěch zkoumání "literárnosti" literárního díla a jeho vnitřních vztahů, které umožnily vznik naratologie. Paul Ricoeur se následně snaží o fúzi strukturalismu s hermeneutikou; v pojetí literárního díla jako diskursu rozlišuje "co" a "o čem" díla, a to v návaznosti na Fregeho rozlišení smyslu a reference (významu); reference v díle ovšem není deskriptivní. V Čase a vyprávění pak již namísto o referenci hovoří o refiguraci a zdůrazňuje časové aspekty literárního díla a jeho recepce. Práci uzavírá krátká interpretace románu Chica Buarqua Budapešť (2003). | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with the question of interpretation of narrative works of fiction in regard to what the text refers to (what is usually termed reference). On the work of three differently focused authors (Frege, Ortega y Gasset, Shklovsky) it studies reference pushed aside as a thing unimportant or even impossible in art. Structuralism, developing mainly in France after 1960, supplants these questions with exploring the literalness of literary works and their inner relations, allowing narratology to arise. Subsequently, Paul Ricoeur aims for the synthesis of structuralism and hermeneutics. Approaching literary work as discourse, he distinguishes the "what" and "what about" of works, following Frege's distinction between sense and reference (meaning), while reference of a work is not descriptive. In Time and Narrative he uses the term refiguration instead of reference and emphasizes the temporal aspect of literary work and its reception. The thesis is closed with a brief interpretation of Budapest, a novel by Chico Buarque (2003). | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | text | cs_CZ |
dc.subject | narativ | cs_CZ |
dc.subject | smysl | cs_CZ |
dc.subject | význam | cs_CZ |
dc.subject | reference | cs_CZ |
dc.subject | strukturalismus | cs_CZ |
dc.subject | Paul Ricoeur | cs_CZ |
dc.subject | hermeneutika | cs_CZ |
dc.subject | interpretace | cs_CZ |
dc.subject | text | en_US |
dc.subject | narrative | en_US |
dc.subject | sense | en_US |
dc.subject | meaning | en_US |
dc.subject | reference | en_US |
dc.subject | structuralism | en_US |
dc.subject | Paul Ricoeur | en_US |
dc.subject | hermeneutics | en_US |
dc.subject | interpretation | en_US |
dc.title | Příběh a jeho "co" a "o čem" | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2011 | |
dcterms.dateAccepted | 2011-09-22 | |
dc.description.department | Centrum komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 84384 | |
dc.title.translated | Story and its "what" and "about what" | en_US |
dc.contributor.referee | Pokorný, Martin | |
dc.identifier.aleph | 001405189 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Philosophy - Comparative Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Filozofie - Komparatistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Centrum komparatistiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filozofie - Komparatistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Philosophy - Comparative Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce pojednává o otázce interpretace fikčních narativních literárních děl s ohledem na to, k čemu jejich text odkazuje a co se zpravidla označuje jako reference. U tří autorů odlišného zaměření (Frege, Ortega y Gasset, Šklovskij) sleduje odsouvání reference jako věc v umění nedůležitou či nemožnou. Ve strukturalismu, rozvíjejícím se zejména ve Francii po roce 1960, jsou tyto otázky potlačeny ve prospěch zkoumání "literárnosti" literárního díla a jeho vnitřních vztahů, které umožnily vznik naratologie. Paul Ricoeur se následně snaží o fúzi strukturalismu s hermeneutikou; v pojetí literárního díla jako diskursu rozlišuje "co" a "o čem" díla, a to v návaznosti na Fregeho rozlišení smyslu a reference (významu); reference v díle ovšem není deskriptivní. V Čase a vyprávění pak již namísto o referenci hovoří o refiguraci a zdůrazňuje časové aspekty literárního díla a jeho recepce. Práci uzavírá krátká interpretace románu Chica Buarqua Budapešť (2003). | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the question of interpretation of narrative works of fiction in regard to what the text refers to (what is usually termed reference). On the work of three differently focused authors (Frege, Ortega y Gasset, Shklovsky) it studies reference pushed aside as a thing unimportant or even impossible in art. Structuralism, developing mainly in France after 1960, supplants these questions with exploring the literalness of literary works and their inner relations, allowing narratology to arise. Subsequently, Paul Ricoeur aims for the synthesis of structuralism and hermeneutics. Approaching literary work as discourse, he distinguishes the "what" and "what about" of works, following Frege's distinction between sense and reference (meaning), while reference of a work is not descriptive. In Time and Narrative he uses the term refiguration instead of reference and emphasizes the temporal aspect of literary work and its reception. The thesis is closed with a brief interpretation of Budapest, a novel by Chico Buarque (2003). | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Centrum komparatistiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990014051890106986 | |