Etická výchova a její místo v kurikulu základního vzdělávání
Ethics education and its place in the curriculum of basic education
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4879Identifikátory
SIS: 27103
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelikán, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 10. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Rigorózní práce na téma Etická výchova a její místo v kurikulu základního vzdělávání se snaží reflektovat společenskou naléhavost problematiky etické výchovy a morálního rozvoje individua. Práce se proto orientuje na etiku a vývoj etického myšlení, společensko kulturní podmínky současné společnosti a podmínky morálního rozvoje individua. Výchova a školní výchovně vzdělávací působení je zdůrazněna jako důležitý formativní prvek, který působí na rozvoj jedince a plní významnou socializační úlohu. Po úvodním vymezení základních pojmů se práce věnuje stručnému nástinu vývoje eticko filozofického myšlení, jehož evropské kořeny hledá v antice a křesťanském náboženství a sleduje je k pluralitě soudobých etických koncepcí. Dále se zaměřuje na sociální existenci člověka a věnuje se morálnímu rozvoji individua a interakci formativních činitelů, kteří v tomto procesu působí. Všímá si individuálních osobnostních dispozic jedince v procesu vývoje i nejvýznamnějších vnějších formativních činitelů, jako jsou rodina, vrstevnické skupiny a celkové společenské působení. Ve druhé polovině se práce zaměřuje na etickou výchovu jako na oblast výchovně vzdělávacího působení, přičemž obrací pozornost především na druhý stupeň základního vzdělávání. Cílem práce není obhájit etickou výchovu jako samostatný výchovně vzdělávací...
The dissertation paper on The Moral Education and Its Place in the Elementary Education Curriculum aims to reflect the urgency of a person's ethical education and moral development in the society today. Thus the paper focuses on the ethics and ethical thinking development, social and cultural conditions in nowadays society, and moral development conditions of an individual person. After the basic terms introduction, the paper covers a brief outline of the ethical philosophical thinking development, which roots lead back to the antiquity times and Christian religion, and keeps track of them to nowadays moral conceptions diversity. Then it focuses on the social existence of a man and includes the moral development of a person in interaction of formative factors, which influence the process. It observes the individual personality dispositions of a person in the development process and also the most important outer formative factors such as the family, the same age group and the overall influence of society. The second part of the paper is about the moral education as an area of school education with the main focus on the years 6 - 9 of the Czech elementary school system. The aim of this paper is not to suggest and defend moral education as a school subject, but to support moral education and development of...