The past as a leitmotif in Stewart Parker's dramatic work for stage
Minulost jako hlavní téma v dramatickém díle Stewarta Parkera
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48443Identifikátory
SIS: 96922
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
14. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
irské drama, Severní irské drama, Stewart Parker, the Troubles, politické nepokoje v Severním Irsku, BelfastKlíčová slova (anglicky)
Stewart Parker, Northern Irish theatre, the Troubles, Irish dramaTato práce si klade za cíl zkoumat a pojmenovat tendence zobrazování minulosti v dramatickém díle Stewarta Parkera. Podle historika Haydena Whitea hraje při rekonstrukci historie důležitou roli míra invence. Z tohoto pohledu je historikova rekonstrukce minulosti podobná práci spisovatele historických románů nebo dramat. Stewart Parker ve svém díle reflektoval politickou situaci Severního Irska, tzv. the Troubles. V jeho hrách tvoří minulost zásadní prvek. Na jedné rovině slouží jako pozadí, na němž se odehrává drama postav, na straně druhé Parker zdůrazňuje motiv minulosti na osobní rovině jednotlivých postav. Hlavní myšlenkou, která provází celé jeho dílo, je smíření se s minulostí, jakož i koncept sebe nenávisti, v němž Parker spatřuje původce konfliktů. Stewart Parker ve svých hrách často zobrazuje duchy. Tyto postavy hrají v jeho hrách důležitou roli a mají schopnost ovládat jejich dynamiku. V souvislosti s definicí rekonstrukce historie podle Haydena Whitea lze ocenit dílo Stewarta Parkera jako literární alternativu k politické historii konfliktů Severního Irska. Tato práce zkoumá použití a zobrazení minulosti ve hrách Spokesong, Catchpenny Twist, Nightshade, Pratt's Fall, Northern Star, Heavenly Bodies and Pentecost.
The main objective of this thesis is to analyze the use of the past in Stewart Parker's dramatic work for the stage. A recent historian Hayden White formulated that the work of a historian is in fact similar to the work of a historical fiction writer - the difference lies mainly in the extent of their invention. In that respect, Parker's work can be regarded as a fictional alternative to the official depiction of history. In his plays, Stewart Parker often deals with the Troubles and Northern Irish history and politics. Apart from using real historical events around which Parker revolves the plot of his plays, he often explores the effects of personal pasts of his characters and uses it as leading dynamics in the plays. The main motto of his plays is 'coming to terms with the past'. His plays also often feature ghosts which can be regarded as a reflection of the past. In my thesis, I examine their role and Parker's use of the past in Spokesong, Catchpenny Twist, Nightshade, Pratt's Fall, Northern Star, Heavenly Bodies and Pentecost.