Relevance Lonerganovy teorie poznání pro metodu v teologii
Relevance of Lonergan's theory of understanding for the method in theology
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4803Identifikátory
SIS: 14809
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pospíšil, Ctirad Václav
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Katolická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra fundamentální a dogmatické teologie
Datum obhajoby
29. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Relevance Lonerganovy teorie poznání pro metodu v teologii Jan Regner Resumé V práci nazvané "Relevance Lonerganovy teorie poznání pro metodu v teologii" se autor pokusil poukázat na přínos díla Bernarda Lonergana, zvláště jeho svérázné teorie poznání, pro teologickou metodologii. U základů této práce leží otázka, nakolik je i dnes důležité, aby se teologie zabývala svou metodou a otevřela se interdisciplinárnímu dialogu s přírodními vědami na jedné straně a filozofií na straně druhé. Po úvodu následuje kapitola s úvahou nad situací a úkoly teologie v době rychlých socio-kulturních proměn. Několik řádků autor věnuje Lonerganovu životu a dílu. Nechybí ani malý exkurz do teorií pravdy, nezbytný k předběžnému zařazení Lonerganova pojetí mezi nejdůležitější noetické pozice. Popis hlavních rysů Lonerganovy teorie poznání, v které autor popisuje strukturu lidského poznání, stanoví zásadní část této kapitoly. Náčrtem jednotlivých poznávacích operací, které dělí na úroveň empirickou, intelektuální a racionální, se Lonergan pokusil položit základy k jakési univerzální metodě, aplikovatelné nejen v přírodních vědách, ale také v teologickém bádání. Kapitolu uzavírá distinkce mezi latentní a explicitní metafyzikou. V následující kapitole pak autor hledá odpověď na otázku, jaká je metoda, či spíše metody v teologii....
The aim of the paper called "Relevance of the Lonergan's Theory of Understanding for the Method in Theology" is to present the contribution of the Lonergan's original epistemological studies for a method, not only in theology. In the base of the paper, there are a question how much is important or even necessary for theology to consider its own methodology in the context of interdisciplinary dialog between philosophy, theology and natural sciences. Lonergan's Transcendental Method is based on his epistemological understanding, especially his so called "Cognitive Structure". He describes our cognitive operations and classifies them in several levels. First three are empirical, intellectual and rational. According Lonergan, from the last level we normally move to ethical campus. Then he realizes that in human lives there are phenomena which we could call intellectual, moral or religious conversions. These are fundamental for the Transcendental Method. Lonergan then defines eight steps of the Method: research, interpretation, history, dialectic, foundations, doctrines, systematics and communications. Some critics object that Lonergan's methodological investigations are too general to be a theological method. Nevertheless, we have to recognize his inspiring attempt to find an adequate way to do...