The picaresque in Angela Carter
Pikareskní prvky v díle Angely Carterové
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46148Identifikátory
SIS: 96833
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
10. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
pikareskno, pikareskní román, pícaro, píkarův průvodce, společníkKlíčová slova (anglicky)
the picaresque, pícaro, pícaro's companionv českém jazyce Předmětem této diplomové práce je analýza pikareskních prvků ve vybraných románech britské spisovatelky Angely Carterová. Zaměřuje se zejména na dvě díla, která tento žánr odrážejí nejvíce, její romány Noci v cirkuse (Nights at the Circus, 1984) a Ďábelské generátory touhy doktora Hoffmana (The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman, 1972). Nicméně i ranější romány Carterové ze šedesátých let dvacátého století, Magické hračkářství (The Magic Toyshop, 1967) a Padouši a hrdinové (Heroes and Villains, 1969), v sobě skrývají mnoho prvků tohoto žánru a proto jsem je ve své analýze nevynechala. V úvodu této práce je vysledována historie pikareskního románu od jeho počátků ve Španělsku šestnáctého století až po pozdější modernistický a postmodernistický vývoj. Zároveň je zdůrazněno, že v souvislosti s analýzou určitého žánru v díle Angely Carterové je podstatné přihlédnout k intertextualitě její tvorby. Její romány jsou mnohovrstevné mozaiky a skrývají v sobě mnoho různých žánrů a inspirací jako je např. bible, renesanční drama (Shakespeare), gotická a hororová literatura, pohádky, folklorní tradice, mytologie, detektivní příběhy i pornografie, balet, film a divadlo. Carterová těmto žánrům vzdává hold, ale stejně tak se jim i vysmívá a poukazuje na omezení, která v sobě nesou....
in English This MA thesis focuses on the analysis of picaresque elements and traces of the picaresque genre in chosen novels of Angela Carter, namely her two most picaresque novels: The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman (1972) and Nights at the Circus (1984). However, as I have strived to prove throughout the analysis, Carter's earlier novels from the sixties, The Magic Toyshop (1967), and Heroes and Villains (1969) are also rich in picaresque themes and motives of the journey and therefore deserve to have their place in the analysis too. In the introduction the dissertation traces the history of the picaresque from its sixteenth-century Spanish roots until its more modern and postmodern development. It also stresses that in relation to Carter's work it is important to take into account her intertextuality. In describing it Linden Peach borrows Julia Kristeva's quotation from Semiotike, Recherches pour un Semanalyse where she observes that: "Every text builds itself as a mosaic of quotations, every text is absorption and transformation of another text."1 For Carter this is especially valid - her novels are hybrid, multi-layered mosaics which use and at the same time subvert mythology, the Bible, European and English literary works, Renaissance drama (Shakespeare), fairy-stories and folk...