Zobrazit minimální záznam

The visitation cards of the Cistercian monasteries in Bohemia in the 14th century
dc.contributor.advisorNejedlý, Martin
dc.creatorLomičková, Radka
dc.date.accessioned2017-03-27T12:22:52Z
dc.date.available2017-03-27T12:22:52Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/4570
dc.description.abstractOnce a year the abbot of the 'mother' monastery visited aU foundations, which he had established. The more the abbot visited friars, the more they were happy. This is the main regulation which is written in the basic document of the Cistercian friary called Carta caritatis. The visitation of 'father' abbot was ordered at the beginning of the 12th century. As was mentioned above, the abbot had to visit all foundations which he had established. His task was to find out whether the discipline and the regulations of the friary were followed or not. He had to examine how monks follow the Saint Benedict/ s holy orders and he had to punish aH sins. All monasteries had to strictly follow the same way of behaviour and the same rules. The General Chapter (the gathering of the abbots, which was held every year) created directive regulations, which contained legislative, c1erical and disciplin ary issues of the Cistercian friary. The visitation guarded the following of these regulations and issues. Two institutions - the General Chapter and the visitation were the main garants of the existence of the friary. Every day the monks confessed from their rnistakes and sins during the gathering in the Chapter hall and they also warned the other monks against them. This gathering is called capitulum culparum. The 'father'...en_US
dc.description.abstractVizitace jako pilíř cisterciáckého řádu. Vizitace jako nástroj kontroly. Vizitace jako místo sváru mezi normativním systémem a mnišským všedním dnem. Vizitace jako pramen pro bližší poznání života v klášteře. Vizitace jako základní pramen pro předloženou práci. Z těchto úhlů jsem se snažila představit vizitační listiny z českých a některých rakouských cisterciáckých klášterů, jež se dochovaly ze 14. století. Jsou to zároveň většinou nejstarší dochované vizitační protokoly vůbec. Jen malé množství vizitačních protokolů se dochovalo v jejich původní podobě. Není divu, tento pramen neměl pro mnichy trvalou hodnotu, po vzniku nové listiny při následné vizitaci bylo vhodné se jej zbavit, popřípadě druhotně použít. "Kroniky skandálů" nebyly určeny pro uchovávání v klášteře. Pro české země známe jen tři takové listiny, všechny nás zpravují o klášteře ve Vyšším Brodě. První dvě vizitace zaznamenávají hospodářský stav kláštera, takové již zřejmě stály za uchování, nejsou však vizitačním dokumentem zaznamenávajícím obě roviny kláštera: spiritualia et temporalia. Třetí listina z roku 1381 plně dokazuje tezi o nepotřebnosti vizitačního protokolu po sepsání listiny nové. Z vizitace se stal kus papíru popřípadě pergamenu, který bylo možno jakkoliv jinak využít. "Naše" listina byla vevázána do wilheringského rukopisu ze...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVizitační protokoly cisterciáckých klášterů ve 14. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-29
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId26828
dc.title.translatedThe visitation cards of the Cistercian monasteries in Bohemia in the 14th centuryen_US
dc.contributor.refereeCharvátová, Kateřina
dc.identifier.aleph000776273
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVizitace jako pilíř cisterciáckého řádu. Vizitace jako nástroj kontroly. Vizitace jako místo sváru mezi normativním systémem a mnišským všedním dnem. Vizitace jako pramen pro bližší poznání života v klášteře. Vizitace jako základní pramen pro předloženou práci. Z těchto úhlů jsem se snažila představit vizitační listiny z českých a některých rakouských cisterciáckých klášterů, jež se dochovaly ze 14. století. Jsou to zároveň většinou nejstarší dochované vizitační protokoly vůbec. Jen malé množství vizitačních protokolů se dochovalo v jejich původní podobě. Není divu, tento pramen neměl pro mnichy trvalou hodnotu, po vzniku nové listiny při následné vizitaci bylo vhodné se jej zbavit, popřípadě druhotně použít. "Kroniky skandálů" nebyly určeny pro uchovávání v klášteře. Pro české země známe jen tři takové listiny, všechny nás zpravují o klášteře ve Vyšším Brodě. První dvě vizitace zaznamenávají hospodářský stav kláštera, takové již zřejmě stály za uchování, nejsou však vizitačním dokumentem zaznamenávajícím obě roviny kláštera: spiritualia et temporalia. Třetí listina z roku 1381 plně dokazuje tezi o nepotřebnosti vizitačního protokolu po sepsání listiny nové. Z vizitace se stal kus papíru popřípadě pergamenu, který bylo možno jakkoliv jinak využít. "Naše" listina byla vevázána do wilheringského rukopisu ze...cs_CZ
uk.abstract.enOnce a year the abbot of the 'mother' monastery visited aU foundations, which he had established. The more the abbot visited friars, the more they were happy. This is the main regulation which is written in the basic document of the Cistercian friary called Carta caritatis. The visitation of 'father' abbot was ordered at the beginning of the 12th century. As was mentioned above, the abbot had to visit all foundations which he had established. His task was to find out whether the discipline and the regulations of the friary were followed or not. He had to examine how monks follow the Saint Benedict/ s holy orders and he had to punish aH sins. All monasteries had to strictly follow the same way of behaviour and the same rules. The General Chapter (the gathering of the abbots, which was held every year) created directive regulations, which contained legislative, c1erical and disciplin ary issues of the Cistercian friary. The visitation guarded the following of these regulations and issues. Two institutions - the General Chapter and the visitation were the main garants of the existence of the friary. Every day the monks confessed from their rnistakes and sins during the gathering in the Chapter hall and they also warned the other monks against them. This gathering is called capitulum culparum. The 'father'...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
dc.identifier.lisID990007762730106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV