Zobrazit minimální záznam

On the road. The mystic and the artist
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorTrojaková, Jolanta
dc.date.accessioned2017-03-27T12:17:21Z
dc.date.available2017-03-27T12:17:21Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/4542
dc.description.abstractin the Czech art of the first half of the twentieth century. As the mystíc I define this artist, who dedicates his entire life to searching for God- in aU of his forms. In the introduction Bejore the Start I sket ch the spiritual milieu of the tirne. In the first chapter lmages oj Gods I demonstrate the contemporary prototype of the mystical f1uctuate person comparing two artist: Rudolf Adámek and Josef Váchal, who were both deeply involved in many occultism organizations. The second chapter TheWay to the Hereafter speaks comprehensively about the movement of the spiritualism in Bohemia in those days. I focus on the artists, who actively participated in spiritual séances, often having even played the role of spiritual medium. The third chapter Th? Way to the East deals with the oriental philosophies, which thanks to the doctrine of H.P. Blavatsky entered into the lives of many Cz ech artists. They started to practise yoga, studied buddhism and meditate. The new life style inf1uenced also their art. In the last, fourth chapter Thé! Mystical Ladder I tried to describe the way of the mystic - artist step by step fr01'1 tLo, mental state of spiritual beginner to that of the enlightened person. In conc1usion I shortly compare the temperaments of the artists, whose lives and artistic works helped me to...en_US
dc.description.abstractMystická cesta není závod o boží přízeň. Proto ani my nebudeme v JeJIm cíli rozdávat medaile, sčítat oběti a pranýřovat odpadlíky. Mysta se na ni vydává jednoduše proto, že musí. K úprku od "vyzkoušené" reality k nejisté metě jej pohání ten nejvášnivější cit, jakého jsme schopni. Láska. Láska k něčemu, co ho přesahuje. K tušenému Bohu. Milostné hry jsou vždycky vabank: buďto to vyjde, anebo ne. Ať už eskapády našich umělců poblouznťných Absolutnem dopadly jakkoli, díky těmto pletkám mnohé získali. Odvrhli (na periodu lišící se případ od případu) kult zdevastovaného těla, jaký pěstovali jejich dekadentní předchůdci. Místo absinthem si začali prolévat hrdla kefirem.(Ovšem, občas si k němu zapálili cigaretu hašiše.) ,,Helcelet poslal mně zákvasku kefírovou, se kterou počal jsem od 1.10. novou životosprávu, a mohu říci, že značně mi toto pití kefíru prospělo. ,,315 Upsali se abstinenci, vegetariánství a často i sexuální zdrženlivosti. (Múzy už nehledali mezi lepými modelkami. Jejich idolem byl Bůh, jehož podobu ani neznali.) Z mnohých se stali náruživí nudisti. František Kupka svlékl své šaty po vzoru německého nazarénistického malíře Karla Diefenbacha - duchovního vůdce své mladosti. Samozvaný filozof hlásal návrat k přírodě a v duchu této premisy se denně tvrdohlavě slunil, jak ho pánbů stvoříl, přesto, že...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleNa cestě. Mystik a uměleccs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-23
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId26725
dc.title.translatedOn the road. The mystic and the artisten_US
dc.contributor.refereeKonečný, Lubomír
dc.identifier.aleph000708460
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMystická cesta není závod o boží přízeň. Proto ani my nebudeme v JeJIm cíli rozdávat medaile, sčítat oběti a pranýřovat odpadlíky. Mysta se na ni vydává jednoduše proto, že musí. K úprku od "vyzkoušené" reality k nejisté metě jej pohání ten nejvášnivější cit, jakého jsme schopni. Láska. Láska k něčemu, co ho přesahuje. K tušenému Bohu. Milostné hry jsou vždycky vabank: buďto to vyjde, anebo ne. Ať už eskapády našich umělců poblouznťných Absolutnem dopadly jakkoli, díky těmto pletkám mnohé získali. Odvrhli (na periodu lišící se případ od případu) kult zdevastovaného těla, jaký pěstovali jejich dekadentní předchůdci. Místo absinthem si začali prolévat hrdla kefirem.(Ovšem, občas si k němu zapálili cigaretu hašiše.) ,,Helcelet poslal mně zákvasku kefírovou, se kterou počal jsem od 1.10. novou životosprávu, a mohu říci, že značně mi toto pití kefíru prospělo. ,,315 Upsali se abstinenci, vegetariánství a často i sexuální zdrženlivosti. (Múzy už nehledali mezi lepými modelkami. Jejich idolem byl Bůh, jehož podobu ani neznali.) Z mnohých se stali náruživí nudisti. František Kupka svlékl své šaty po vzoru německého nazarénistického malíře Karla Diefenbacha - duchovního vůdce své mladosti. Samozvaný filozof hlásal návrat k přírodě a v duchu této premisy se denně tvrdohlavě slunil, jak ho pánbů stvoříl, přesto, že...cs_CZ
uk.abstract.enin the Czech art of the first half of the twentieth century. As the mystíc I define this artist, who dedicates his entire life to searching for God- in aU of his forms. In the introduction Bejore the Start I sket ch the spiritual milieu of the tirne. In the first chapter lmages oj Gods I demonstrate the contemporary prototype of the mystical f1uctuate person comparing two artist: Rudolf Adámek and Josef Váchal, who were both deeply involved in many occultism organizations. The second chapter TheWay to the Hereafter speaks comprehensively about the movement of the spiritualism in Bohemia in those days. I focus on the artists, who actively participated in spiritual séances, often having even played the role of spiritual medium. The third chapter Th? Way to the East deals with the oriental philosophies, which thanks to the doctrine of H.P. Blavatsky entered into the lives of many Cz ech artists. They started to practise yoga, studied buddhism and meditate. The new life style inf1uenced also their art. In the last, fourth chapter Thé! Mystical Ladder I tried to describe the way of the mystic - artist step by step fr01'1 tLo, mental state of spiritual beginner to that of the enlightened person. In conc1usion I shortly compare the temperaments of the artists, whose lives and artistic works helped me to...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990007084600106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV