dc.creator | Vašáková, Zuzana | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T15:29:25Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T15:29:25Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/42327 | |
dc.description.abstract | The thesis deals with the education in austrian aristocratic families in the 19th century and in the 1st half of 20th century. The education and upbringing of children had been influented by plenty of factors. The most important factors, which influenced education, were the environment (home or boarding school), specialization of education, the selection of schools and universities and the language of education, too. Parents, nannys and private teachers also had some influence on the upbringing of the children. In the 19th century we can find some common characteristic in some of the noble families (The Schwarzenbergs, the Sternbergs, the Mensdorffs and some others). The 1st half of the 20th century is an essential period for the history of aristocracy. Political changes reflected in its lifestyle and partially in the upbringing and education of the children of the aristocrats. These changes are illustrated on the education of children in the family of prince Johann Schönburg-Hartenstein. Keywords: aristocracy, childhood, education, languages, parents, nannys, teachers, schools, the Schwarzenbergs, the Schönburgs, the Mensdorffs. | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zabývá výchovou v rakouských šlechtických rodinách v období 19. a 1. poloviny 20. století. Celkový obraz výchovy je tvořen dílčími vlivy - prostředím výchovy (to, zda se děti učily doma, ve škole, nebo v internátní škole) a jejím zaměření, výběrem škol. Dalším významným faktorem, který se odrazil ve výchově bylo působení rodičů, chův a domácích učitelů, ale také volba jazyka výchovy a prostředí rodinných sídel, které děti obklopovalo. V tomto období je možné nalézt některé společné rysy i odlišnosti v několika rodinách (orličtí a hlubočtí Schwarzenbergové, Sternbergové, Mensdorffové-Pouilly, Schönburg- Hartensteinové). První polovina 20. století je pro dějiny aristokracie významným obdobím. Politické změny se promítly do jejího životního stylu a částečně také do výchovy dětí. Její proměny na přelomu 19. a 20. století jsou patrné na příkladu výchovy dětí prince Johanna Schönburg-Hartensteina. Klíčová slova: aristokracie, dětství, výchova, jazyky, rodiče, chůvy, učitelé, školy, Schwarzenbergové, Schönburg-Hartensteinové, Mensdorffové-Puilly. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | aristocracy | en_US |
dc.subject | childhood | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | languages | en_US |
dc.subject | parents | en_US |
dc.subject | nannys | en_US |
dc.subject | teachers | en_US |
dc.subject | schools | en_US |
dc.subject | the Schwarzenbergs | en_US |
dc.subject | the Schönburgs | en_US |
dc.subject | the Mensdorffs | en_US |
dc.subject | aristokracie | cs_CZ |
dc.subject | dětství | cs_CZ |
dc.subject | výchova | cs_CZ |
dc.subject | jazyky | cs_CZ |
dc.subject | rodiče | cs_CZ |
dc.subject | chůvy | cs_CZ |
dc.subject | učitelé | cs_CZ |
dc.subject | školy | cs_CZ |
dc.subject | Schwarzenbergové | cs_CZ |
dc.subject | Schönburg-Hartensteinové | cs_CZ |
dc.subject | Mensdorffové-Puilly | cs_CZ |
dc.title | Vývoj výchovy v rakouských šlechtických rodinách od počátku 19. století do 1. poloviny 20. století | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-09-10 | |
dc.description.department | Institute of General History | en_US |
dc.description.department | Ústav světových dějin | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 126891 | |
dc.title.translated | Education in Austrian aristocratic families from the beginning of 19th century to the 1st half of 20th century | en_US |
dc.contributor.referee | Županič, Jan | |
dc.identifier.aleph | 001534432 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History | en_US |
thesis.degree.discipline | Historie | cs_CZ |
thesis.degree.program | History | en_US |
thesis.degree.program | Historické vědy | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav světových dějin | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of General History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Historie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History | en_US |
uk.degree-program.cs | Historické vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá výchovou v rakouských šlechtických rodinách v období 19. a 1. poloviny 20. století. Celkový obraz výchovy je tvořen dílčími vlivy - prostředím výchovy (to, zda se děti učily doma, ve škole, nebo v internátní škole) a jejím zaměření, výběrem škol. Dalším významným faktorem, který se odrazil ve výchově bylo působení rodičů, chův a domácích učitelů, ale také volba jazyka výchovy a prostředí rodinných sídel, které děti obklopovalo. V tomto období je možné nalézt některé společné rysy i odlišnosti v několika rodinách (orličtí a hlubočtí Schwarzenbergové, Sternbergové, Mensdorffové-Pouilly, Schönburg- Hartensteinové). První polovina 20. století je pro dějiny aristokracie významným obdobím. Politické změny se promítly do jejího životního stylu a částečně také do výchovy dětí. Její proměny na přelomu 19. a 20. století jsou patrné na příkladu výchovy dětí prince Johanna Schönburg-Hartensteina. Klíčová slova: aristokracie, dětství, výchova, jazyky, rodiče, chůvy, učitelé, školy, Schwarzenbergové, Schönburg-Hartensteinové, Mensdorffové-Puilly. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the education in austrian aristocratic families in the 19th century and in the 1st half of 20th century. The education and upbringing of children had been influented by plenty of factors. The most important factors, which influenced education, were the environment (home or boarding school), specialization of education, the selection of schools and universities and the language of education, too. Parents, nannys and private teachers also had some influence on the upbringing of the children. In the 19th century we can find some common characteristic in some of the noble families (The Schwarzenbergs, the Sternbergs, the Mensdorffs and some others). The 1st half of the 20th century is an essential period for the history of aristocracy. Political changes reflected in its lifestyle and partially in the upbringing and education of the children of the aristocrats. These changes are illustrated on the education of children in the family of prince Johann Schönburg-Hartenstein. Keywords: aristocracy, childhood, education, languages, parents, nannys, teachers, schools, the Schwarzenbergs, the Schönburgs, the Mensdorffs. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav světových dějin | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990015344320106986 | |