Depiction of media in British dystopian fiction
Zobrazení médií v britské antiutopické literatuře
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36373Identifiers
Study Information System: 91443
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Pilný, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Na příkladu čtyř uznávaných románů se práce zabývá zachycením médií v britských antiutopických románech dvacátého století a vývojem, kterým toto zachycení prošlo. Zaměření na menší počet primárních textů, stejně jako zeměpisné a časové ohraničení, je zčásti dáno omezeným rozsahem práce, zčásti zdůvodněno častým vnímáním Anglie jako "hrdého Albionu", bašty občanských svobod, a dvacátého století jako věku totalitních režimů, umožněných či alespoň podpořených překotným rozvojem dorozumívacích prostředků a masových médií. Interpretovaná díla zahrnují Báječný nový svět Aldouse Huxleyho (česky i jako Konec civilizace) a 1984 George Orwella, romány které v obecném povědomí definují žánr antiutopie jako takový a které jsou spolu často porovnávány, například v knize Neila Postmana Ubavit se k smrti. Tuto dvojici doplňuje kniha H. G. Wellse Až spáč procitne, vzniklá na samotném přelomu devatenáctého a dvacátého století a vybraná pro Wellsovu zakladatelskou pozici v moderní utopické i antiutopické tvorbě, a grafický román Alana Moora a Davida Lloyda V jako vendeta, postmoderně a sebereflexivně se vyrovnávající jak s tématem, tak se svými předchůdci, se kterými tvůrci vstupují do debaty již zvolenou formou. Volba čtyř výrazných, velmi odlišných děl si vyžádala, aby k nim bylo v práci i přes zřetel ke společným prvkům...
The purpose of this thesis was to trace the depiction of media in British dystopian fiction, or rather some of its most prominent landmarks. In its course, however, a need of eclectic approach became apparent, as each novel invited a different framework of interpretation, at least partly: H. G. Wells's The Sleeper Awakes fuses mythological elements with very current exploration of self-definition in the world of freely circulating media images, A. Huxley's Brave New World presents electronic media as dangerous to the proper balance of individual faculties of the human mind, G. Orwell's Nineteen Eighty-Four prophesizes the destruction of an individual by ever-escalating state control of media, made possible by technological progress. A. Moore's and D. Lloyd's V for Vendetta adopts and re-imagines all these concerns in a post-modern, self-reflexive and metatextual manner. A more extensive selection of primary texts could possibly yield a clearer line of the theme's evolution throughout the 20th century, or at least succeeding or competing trends in its treatment, but the current, narrower choice bespeaks the considerable individuality of vision in the represented authors' works, even as they often address similar issues and engage in a dialogue by means of shared motifs and concerns.