Systemický přístup a rozhovor jako užitečná podpora v praxi kariérního poradce
Systemic approach and dialog as an useful support for practise of career guidance counselor
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35990Identifiers
Study Information System: 90801
Collections
- Kvalifikační práce [23728]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
23. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Kariérní poradenství, volba další vhodné vzdělávací cesty, kariérový poradce, kariérní připravenost, systemický přístup, vhodné způsoby kladení otázekKeywords (English)
Career guidance, choise of educational guidance, career counselor, career maturity, systemic approach, methods of suitable askingPrvní část práce podává teoretický úvod do problematiky kariérového poradenství a volby další vhodné vzdělávací cesty, jsou objasněny důležité pojmy probíraného tématu. Je představena struktura poradenského systému v ČR, vybrané modely teorií kariérového vývoje, charakteristika vývojového období na rozhraní pubescence a adolescence s ohledem na volbu další vzdělávací cesty na konci studia základní školy. Seznamuje s poradenským vyšetřením, s používanými metodami, technikami, oblastmi zájmu. Dále seznamuje se základními principy systemického přístupu a charakteristikami systemického rozhovoru. Empirická část práce přináší teoreticko-metodologická východiska, ze kterých šetření vychází a konkrétní kazuistiky, které demonstrují v situaci poradenské konzultace hledání souladu mezi osobností žáků, předpoklady pro výkon určitého povolání, nejistotou, neznalostí a nedostatečnou připraveností při volbě jejich další vzdělávací cesty. V kazuistikách i diskusi se práce snaží poukázat na užitečnost a přínos zvoleného systemického přístupu a rozhovoru právě v procesu vlastního poradenství. Snaží se poukázat na vhodnost systemického přístupu jako teoretického a filozofického rámce kariérního poradce v kontextu poradenské situace s dítětem a jeho rodiči. Práce ukazuje, že tento přístup uplatňovaný v rozhovoru...
The first part renders the theoretical introduction to the problems of career guidance and the next possible educational choice. There are clarified the important terms of the work, selected parts of career progression, characteristics of development stage of pubescent with respect to the next possible educational choice at the end of the primary school. Then we get acquainted with the basic principles of methodical approach and characteristics of systemic dialog. The empiric part brings particular casuistry which illustrates searching of harmony between personality of a pupil, background for exercise of a profession, chanciness, ignorance and deficient of maturity of pupils (their parents too) for the next career progression. We try to show the importance and benefit of the systemic approach and dialog just with guidance in casuistry and discussions. It tries to show a suitable systemic approach as a theoretical and philosophical framework of career counselor in the context of the consulting situation with children and their parents. This work shows that this approach helps that the counselor does not only submit a verdict but creates a place for thinking about possibilities. Asking questions challenge the client to searching answers and active thinking about future. It becomes better...