Interaktivní narativita jako žánr elektronické literatury
x
rigorózní práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35737Identifikátory
SIS: 101482
Kolekce
- Kvalifikační práce [18442]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
29. 3. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Elektronická literatura, interaktivní narativita, hypertextová fikce, digitální vyprávění příběhů, narativita, interaktivita, nová média, nová mediální studiaKlíčová slova (anglicky)
Electronic literature, interactive narrative, hypertext fiction, digital storytelling, narrative, interactivity. new media, new media studiesPříchod nových médií, objevivších se ruku v ruce s digitalitou, interaktivitou a hypertextem, obohatil nejen naše chápání médií obecně, ale představil nám, čtenářům, také zcela nový typ literatury - literaturu elektronickou. Čtenáři, přistupující k elektronické literatuře s předchozí znalostí klasické, tištěné knihy, jsou díky jejím žánrům seznamováni s naprosto novými textovými zkušenostmi, stejně jako s novým uchopením narativity. Jedním z dnes již klasických žánrů elektronické literatury je pak interaktivní narativita. Zrozená v 70.-80. letech 20. století v prostředí videoher a počítačových her, se tato následně posouvá i na pole elektronické literatury. Předložená rigorózní práce je věnována právě fenoménu interaktivní narativity jako žánru elektronické literatury. Interaktivní narativita je zde představována ze širší perspektivy, včetně jejího vzniku, vývoje a jednotlivých forem.
The rise of new media, occurring hand in hand with digitality, interactivity and hypertext, enriched not only our media understanding generally, but also introduced to us, as readers, a brand new genre--electronic literature. Approaching electronic literature with a previous knowledge of classic, print literature, readers are familiarized with completely new textual experiences via its genres, similarly as with a new approach to narrative. Interactive narrative has become one of the classic genres of electronic literature. Born in the 1970s and developed further in the 1980s within videogames and computer games, it has shifted to the electronic literature area. The submitted State Doctoral Thesis is dedicated to the phenomenon of interactive narrative as a genre of the electronic literature. Hereinafter, interactive narrative is introduced from the broader perspective, including its origin, development and specific forms.