Proměny románové hrdinky od romantismu k modernismu: María, Lucía Jerez, Ídolos Rotos, El Hombre de Hierro
Transformations of the novel heroing from Romanticism by Modernism: María, Lucía Jerez, Ídolos Rotos, El Hombre de Hierro
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35538Identifikátory
SIS: 103443
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vydrová, Hedvika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Španělština
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
19. 4. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
1.1. Resumé V naší práci jsme si kladli za cíl popsat vývoj ženské postavy od romantismu k modernismu v hispanoamerické literatuře. Na hlavních ženských postavách čtyř románů jsme si ukázali hlavní charakteristiky romantické a modernistické hrdinky. V úvodní části jsme uvedli některé charakteristické rysy obou směrů a dále jsme práci rozdělili do čtyř částí. Každá z nich se věnuje jednomu románu. Kromě ženských postav jsme se zaměřili i na hlavní mužské protagonisty. I u nich samozřejmě dochází k jistému vývoji a navíc jsou považováni za hrdiny těchto děl. Jako první jsme vybrali Maríi ze stejnojmenného románu. Označili jsme ji za představitelku romantismu, k čemuž nás vedlo několik důvodů. Prvním z nich je její krása. María je hlavním hrdinou popisována jako nesmírně krásná, čistá a nevinná. Stejná je i její láska k Efraínovi, hlavnímu mužskému protagonistovi. Idylický obraz naruší zjištění, že María trpí dědičnou nemocí. Sny o společném životě Efraína s Maríí zničí smrt mladé dívky. Zároveň její předčasný skon zajistí neposkvrněnost jejího obrazu v Efraínově srdci. María je po celou dobu viděna očima Efraína, který celý příběh vypráví. Čtenář téměř nemá možnost setkat se přímo s jejími názory a city. Jedinou výjimku tvoří dopisy posílané milému do Londýna. Na příkladu básně Havran Edgara Allana Poea a...
1.1. Résumé The objective of this thesis is to show how female's protagonists had changed from Romanticism by Modernism. On that purpose we decided to choose and compare four different novels: María (by Jorge Isaacs), Lucía Jerez (by José Martí) and Broken Idols (Ídolos rotos by Manuel Díaz Rodríguez) and The iron man (El hombre de hierro by Rufino Blanco Fombona). The thesis begins with an introduction to Romanticism and Modernism and then it is divided into three main parts; each of them is focused on one of the novels. As for three parts, first, we mention a story line of each novel and then we focus on four main female heroines: María, Lucía, Teresa and María Luz. We start with María. María is considered to be a romantic novel. It is a story about unfortunate love between Efraín and María. María is young, beautiful, innocent and pure. We do not know much about her feelings or thoughts because it is Efraín (her love and narrator of the story), who describes everything. It seems like María has no will, she let other people to decide for her. At the end of the story María dies, but she will always be in Efraín's heart; pure and beautiful as she was during her short life. The novel Lucía Jerez stays between Romanticism and Modernism. It is also a love story, but this kind of love is different from the...