Johann Alois Lamb v kontextu hudební kultury v Čechách 2. poloviny 18. století
Johann Alois Lamb in the context of musical culture in Bohemia of the second half of the 18. century
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34832Identifikátory
SIS: 28019
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Niubo, Marc
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
16. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce si klade za cíl shrnout poznatky o životě a díle Johanna Aloise Lamba, kantora působícího ve Vrchlabí od 2. poloviny 18. století až do své smrti roku 1820. Ve snaze zasadit tuto osobnost do kulturního kontextu své doby, je věnována pozornost důležitým fenoménům této oblasti, jako byly zdejší pašijové hry, klášter augustiniánů, divadelní spolky, místní škola či residence hrabat Morzinů. Samostatná část je věnovaná Lambovu životu, jeho působení na vrchlabské škole a hudebním aktivitám. V kapitole o díle je nejprve pojednáno o hudebních pramenech, autenticitě jejich autorství a proveniencích jednotlivých opisů; poté je zde nastíněn stručný rozbor a charakteristika Lambovy skladatelské tvorby. Přílohy obsahují návrh tematického katalogu s čtyřiadvaceti nespornými Lambovými skladbami a soupisem pramenů se sporným a vyvráceným Lambovým autorstvím, dále i diplomatický přepis jeho drobného oratoria Der gute Samaritan.
This dissertation deals with knowledge about the life and work of Johann Alois Lamb - teacher (Kantor) acting in Vrchlabí from the second half of 18th century until his death in 1820. In attempt to set this personality into the cultural context of his time, the initial interest focuses on important contemporary local phenomena such as passion-plays, the Augustinian monastery, theater societies, the local school, and also the residence of Count Morzin. An independent chapter deals with Lamb's life, his work in school and musical activities. The chapter about his work is dedicated to musical sources, the authenticity of their authorship and provenience of single copies, then followed by a brief analysis of Lamb's composition. The appendix contains the present proposal of the thematic catalogue with lists of questionable and confuted compositions, and also a diplomatic transcription of Lamb's miniature oratorio Der gute Samaritan.