Vnímání zpravodajských hodnot mezi novinářkami a pracovnicemi public relations
Perception of newsworthiness values amongfemale journalists and female public relations officers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33958Identifikátory
SIS: 94349
Kolekce
- Kvalifikační práce [18438]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Denisa
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
1. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender, zpravodajské hodnoty, feministická kritika médií, organizační a profesní identita, identita genderuKlíčová slova (anglicky)
gender, news values, feminist media critique, organizational and professional identity, gender identityPráce se zabývá vztahem genderu a zpravodajských hodnot. Shromažďuje teoretické podklady k analýze a pomocí kvalitativních a kvantitativních metod se snaží prozkoumat vnímání zpravodajských hodnot a procesu výběru zpráv mezi novinářkami a pracovnicemi public relations. Zjišťuje, zda mezi nimi existují nějaké rozdíly a jaké rozdíly to jsou a co je jejich příčinou. Některé výzkumníci či výzkumnice předpokládají rozdíly v hodnotovém sytému těchto žen - ženy pracující ve zpravodajství mají údajně více maskulinní perspektivu a vlastnosti, jež jsou přisuzovány spíše mužům (ať už jako výsledek socializace do profese, či jako osobní charakteristiku). První část výzkumu se skládá z dotazníkového šetření, které zjišťuje některé demografické a profesní charakteristiky a také hodnocení zpravodajských hodnot a témat. Kvantitativní analýza výsledků naznačila určité mírné rozdíly v charakteristikách i hodnocení kritérií a témat. Některé rozdíly by bylo možné chápat jako potvrzení výše zmíněného předpokladu. Jiné lze přisoudit odlišné povaze obou profesí. Dalším zjištěním je, že skupina public relations je v názorech a hodnoceních rozmanitější. Druhá část výzkumu, kvalitativní analýza hloubkových rozhovorů, naznačila, že z hlediska zpravodajských kritérií je význam genderu vnímám různě. Intenzita genderové...
Diploma thesis 'The Perception of News Values among Female Journalists and Female Public Relations Workers' is concerned with the relationship between gender and news values. It compiles theoretical basis for the analysis. Using qualitative and quantitative methods aims to examine the perception of news values and the process of news selection among female journalists and public relations workers. It reveals, whether there are some differences between these two groups, what kind of differences it is, and what the reasons that underlie them are. Some researchers assume that there are differences in the personal value system of these women - female news workers are considered to have a more masculine perspective and qualities tied mostly with men (maybe as a result of professional socialization, or as personal characteristics). The first part of research contains of a questionnaire survey, which examines some demographic and professional characteristics, as well as the evaluation of news values and topics. The quantitative analysis of its results indicates some mild differences in characteristics and in the evaluation as well. Some differences could be understood as approval to the above mentioned assumption. Other could be linked to different nature of both professions. Another finding is that...